Az R/C nitrós robbanómotor beállítása

Az R/C nitrós robbanómotor beállítása

Rövid idő alatt eljut minden kezdő modellező oda, hogy állítgatnia kell(ene) a karburátorán, annak érdekében, hogy a nitrós robbanómotor beállítása megfelelő, vagyis annak teljesítménye optimális legyen. A gyári beállítások általában csak a bejáratás idejére jók, a “manuálok” pedig sajnos sokszor elég szűkszavúan nyilatkoznak a további lépésekről, illetve egyes gyártók a bejáratáshoz szükséges beállításokat adják meg, mások pedig az optimális értékeket. Ezutóbbi esetben dúsítani kell a keveréket, de célszerű a legelső indítás (bejáratás) előtt ellenőrizni a pozíciókat. Az alábbi leírás ebben próbál némi segítséget nyújtani.

Kezdetnek egy kép a nitrós robbanómotor beállításáról a karburátoron, hogy lássuk is kb. miről beszélünk:

nitrós robbanómotor beállítása
karburátor

High speed  needle (HSN) = magas fordulati csavar (fődúsító)

Low speed needle (LSN) = alacsony fordulati csavar

Idle speed = alapjárati csavar

Kezdetnek pár alapszabály:

  • Minden csavart (tűt) ha az óra mutatójárásával megegyezően tekersz, tehát befele tekered, akkor zárod, vagyis SZEGÉNYÍTED a keveréket, azaz kevesebb üzemanyagot (és ezzel együtt kevesebb kenést) is tartalmaz a karbi által előállított levegő/üzemanyag keverék. Értelemszerűen a másik irányba tekerve az ellenkezője történik. (Kivétel az alapjárati csavar, amit ha befelé tekersz, akkor emeled az alapjáratot, és az nem befolyásolja a levegő/üzemanyag arányt)
  • Mielőtt először eltekergetnéd bármelyik csavart nézd meg és írd fel valahová, hogy mennyi volt a gyári érték. (ÓVATOSAN tekerd be teljesen a csavart, és közben számold, hogy hány fordulatra volt kinyitva, pl. 3.5 fordulat) Ha már semmi nem az igazi, akárhogyan tekered, a gyári beállítás mindig egy jó dús kezdő vagy kiinduló pont lesz.
  • A motort MINDIG inkább dúsan járasd, mint szegényen!
  • Hideg motort sose akarj bekarburálni!

Indítsd be a motort!

(Fogd be a kipufogót és ránts párat a berántón (vagy forgasd át a padon kb. 4 mp-et), a cél, hogy a naftával teljen meg az alapból üres üzemanyag cső, ill. picit kerüljön bele a karburátorba is. Izzító rá, indítás és optimális esetben gáz nélkül, esetleg kis gázzal be kellene indulnia).

Ha az alapjárat rendben, nézd meg, hogy füstöl-e a motor (és esetleg némi olaj is jön a kipufogóból). Ha nem, akkor nyiss az alacsony fordulati csavaron 1 fordulatonként, amíg el nem kezd füstölni. Ne nyúlj a magas fordulatihoz még. Várd meg míg felmelegszik a motor olyan 90 fok környékére!

A magas fordulati csavar

Menj az autóval pár kört a pályán. Ne törődj vele, ha még 4 ütemű csúnyácska hangja van, és nem pörög fel szépen. Most csak a végsebességet, ill. magas fordulaton szeretnénk a motort beállítani, a többi később jön. Jelenleg nagy fordulaton is rosszul kellene mennie, és ERŐSEN füstölnie. Amennyiben nem teszi, akkor nyiss a magas fordulati tűn 1 fordulatonként, amíg ezt nem teszi. Amint ez megvan, körözz vele, és 1/8 fordulatonként zárj a karbi magasfordulati csavaron mindaddig, amíg már nagy fordulaton jó hangja van. Esetleg rámérhetsz a hengerfejre. Optimális esetben 110 fok környékén kellene lenni, de gyártó függő a hőmérséklet. A többség 110-130 fokot mond, ám pl. az LRP Z.15S 90-110 fok között üzemel optimálisan.

Általában igaz, hogy ha a motor hőmérséklete az optimalis hőmersékleti skála alján van, akkor kis fordulaton húz jobban, míg ha a skála tetején, akkor a végsebessége jobb. A lényeg, hogy teljesen nyitott karbinál MINDIG füstölnie kell a motornak.

Alacsony fordulati csavar

Ha a motor kb. 5 mp-ig alapjáraton van, és húzol neki egy teljes gázt, akkor fel kell vennie a fordulatot minden dadogás ill. hörgés nélkül. Ha hörög (4 ütemű hangja van), akkor 1/8 fordulatonként zárj az alacsony fordulati tűn, addig amíg jó nem lesz. Ha esetleg dadogna (ez gyári beállításoknál nem valószínű), akkor nem kap elég üzemanyagot. Nyiss a tűn 1 fordulatonként, addig amíg hörögni nem kezd. Utána kezd zárni 1/8-onként, addig amíg nem veszi szépen a fordulatot.

Alapjárati csavar

Ha a fentiekkel mind megvagy, akkor nyúlj csak hozzá. Simán állítsd be, hogy ha féket húzol, akkor se záródjon be a karbi egy egészséges alapjáratnál jobban.

Közép fordulati csavar:

A legtöbb off-road autóhoz gyártott motoron nincs is ilyen állítási lehetőség.

Akkor OK minden ha

  • Nagy fordulaton a motor szépen pörög, eléri a max. fordulatának 95%-at, de közben nem melegszik túl.
  • Kis fordulatról a moci szépen, egyenletesen pörög fel. Mindenféle “fura” hangok nélkül.
  • Fékezésnél nem áll le a motor, ill. nem csökken le az alapjárat.

Végezetül néhány fontos dolog:

  • Sose kínozd a hideg motort! Indítás után kb. 2 percig csak közepes fordulaton melegítsd, mielőtt a maximális fordulatot kérnéd tőle.
  • A beállítási a fent leírtak sorrendjében történjen. Ha állítasz a fődúsítón, akkor az hatással van az alacsony fordulatra is.
  • Ha motor szépen fut. Ám következő indításkor megmakacsolja magát próbáld a következőt: Húzz teljes gázt, és húzz párat a pull starteren, anélkül, hogy rátennéd az izzítót. Emeled meg az autót és zárd be a karbit. Elvben ezután szépen kéne indulnia. Ha nem ellenőrizd a naftát, az izzítót, amit akarsz, de ne nyúlj még a csavarokhoz. Egy jól beállított motort nem kell 10 percenként állítgatni (kivéve ha az időjárási körülmények drasztikusan megváltoznak).
  • Rendszeresen ellenőrizd motorod hőmérsékletet! A legkönnyebb módja ennek valamilyen hőmérő. Ha nincs kéznél, akkor pár csepp nyálat, vagy vizet csepegtess a hengerfejre. Ha azonnal elpárolog (“táncolva”), akkor túl meleg, nyiss a fődúsítón. Ha 3-4mp alatt párolog el akkor tökéletes. Ha egyáltalán nem párolog, akkor hideg a motor. A nagyobb teljesítmény érdekében zárhatsz a fődúsítón kis lépésenként.
  • Használat után, mindig járasd ki teljesen a naftát a motorból. Távolítsd el a maradék anyagot a tankból is, és húzd le a karbiról a nafta csövet. Lehetőleg használj “after run” olajat amennyiben hosszabb időre teszed el az autódat.
  • Rendszeresen takarítsd és olajozd a légszűrődet!
  • …és még egyszer! : Inkább dús beállításokkal használd a motort, mint szegény keverékkel, ezzel teheted a legtöbbet a hosszú élettartamért!

3 hozzászólás “Az R/C nitrós robbanómotor beállítása” bejegyzéshez

  1. Van egy 1/10 es nitrós autóm, valahogy elálitódott a karburátorja és azota hullám szerűen pörög a motorja, probáltam több fajta beállítást amit a neten találtam de ugyan azt csinálja, pl: huzok egy 3/4 gázt, elengedem de nem áll vissza alapjáratra míg rá nem húzom a féket de utánna is összevissza pörög, nem szép egyenletes mint az elállítódas elött, mit tegyek? tud valaki segiteni?

    1. Kedves Martin! Az alapvető kiindulási pontra vissza kell állítani a motor karburátorán a csavarokat. Amennyiben megmondod, milyen típusú motorod van, megkeresem neked. A leírtak alapján azt vélelmezem, hogy az alapjárati csavar beállítása kicsit túl sok, vagyis csökkenteni kellene a csavar kitekerésével az alapjáraton. Amikor leveszed a légszűrőt és a csúszókarbit benyomod a helyére, egy kb 1mm-es rést kell látnod. Ha ennél kisebb, az nem jó, ha ennél nagyobb, akkor meg magas lesz az alapjárat. Ezen kívül, nyissál egy felet az alacsony fordulati tűn, mert azért szalad fel a fordulat, mert túlságosan el van szegényítve a keverék. Az alacsony fordulati tű a csúszókarbi végén levő csavar. Egy egész fordulatot nyissál rajta, vagyis tekerd ki az órajárásával ellentétes irányba. Jelezz vissza, hogy jobb e. üdv!

Hozzászólások lehetősége itt nem engedélyezett.