HPI Venture Toyota FJ Cruiser 1/10 Crawler modellautó

HPI Venture Toyota FJ Cruiser 1/10 Crawler modellautó a HPI gyártó legújabb, meglehetősen régóta várt sziklamászó Off-Road gépe. Hogy milyen lett, hogyan sikerült a Crwalerek világában az élethűség nagyon fontos szempontjából megfelelni? Nézzük meg közelebbről a modellt!

 

A Venture Toyota FJ Cruiser a legújabb, méretarányos és élethű sziklamászója a HPI-nek. A HPI sokat dolgozott azon, hogy egy modellezőbarát, strapabíró és ügyes járművet fejlesszen az ebben a kategóriában érdekelt modellezők számára. Jöhetnek a patakok, a sziklák és bármilyen off-road terep, ez a modell meg fog küzdeni a kihívásokkal.

 

A Venture egy valósághű orrmotoros elrendezést kapott, fém alvázához pedig teljesen élethű felfüggesztés és az eredetit minden részletében másoló hajtásláncot kapott.

A Toyotától hivatalosan licencelt FJ Cruiser modellautó tényleg a megszólalásig hasonlít az igazihoz. A teljes kialakítás, az első és hátsó lökhárítók, a visszapillantó tükrök, a működő tetőcsomagtartó, a hátsó, kihajtható és teljes értékű, használható pótkerék mind olyan kiegészítők, amik a Scale Off-road szerelmeseinek meg fogja dobogtatni a szívét.

A fém alváz elejére szerelt motor, alacsony súlypontot biztosító elrendezés segíti a minél jobb használhatóságot, terepképességeket. A meghajtást a motorból egy kardántengely segítségével egy osztómű fogadja, melyből speciális, teleszkópikus, erősített féltengelyek továbbítják a fém diffiházakba elölre és hátra a meghajtást.

Az élethű, olajjal töltött lengéscsillapítók, a zárt differenciálmű, (melynek fedlapja fém és festhető, vagy fel is polírozható, hogy teljesen egyedivé tehessük a modellt), illetve a valódi terep-gumiabroncsok magabiztosságot kölcsönöznek a modell számára bármilyen off-road körülmény között.

A Venture RTR készlethez mellékelt Toyota FJ Cruiser kasztni tényleg minden fontos és élethű kiegészítővel fel van szerelve, melyek alkalmasak egyéb, további méretarányos szerelékek fogadására. Gazdagon díszíthetjük tovább led lámpákkal, csörlővel és egyéb szerszámokkal a felépítményt.

Rockthorn Off-Road Gumik, CR-10 kerekek

Venture FJ Cruiser Rockthorn gumikkal érkezik, melyek jó szélesek és a mintázat úgy lett kialakítva, hogy lehetőség szerint magától tisztuljon a futófelület, miközben a legtöbb felületen jó tapadást biztosít. A futófelület mintázata az oldalfalakra is kiterjed, ez extrém helyzetekben plusz tapadást biztosít a gumik számára. A felnik közepén egy középső takaró-sapka elem van, mely ezt a részletet is élethűvé varázsolja a kerékanyák takarásával.

Kiegyensúlyozott súlyelosztás

A Venture FJ Cruiser alvázának elrendezése, az előretolt motorral és a sebességváltóval együtt, valamint az alvázra szerelt szervó (CMS) segítségével a súly legnagyobb részét a modell elülső végére helyezi, így a Venture rendkívül élethű vezetési teljesítményt mutat, illetve ez előnyt jelent a legtöbb más modellel szemben a sziklamászás, terepezés során.

Teljesen fém hajtáslánc

A Venture FJ Cruiser az első olyan RTR sziklamászó/terepező verda, mely erős fémfogaskerekeket használ a teljes hajtásláncban. A fő meghajtókerék egyenesen a Savage XS Flux-ból érkezik, ahol 3S LiPo teljesítményt is képes elviselni és továbbítani. Ez röviden annyit tesz, hogy a HPI szerint a hajtásláncban, ebben az autóban nem igen lesz gyenge pont.

Tökéletes Off-Road Scale RC áttételezés

Átviteli hajtásarány 1.53:1, teljes hajtáslánc arány 7.6:1, Végáttétel: 30.4:1

Ez azért átsegít minket a legtöbb ösvényen és emelkedőn! A pinion fogaskerekek 15-28 fogszámúak lehetnek, így a végáttétel 30.4:1 –től a 16.2:1-ig terjedhet. Könnyedén változtathatunk ezen is tovább, hisz az opcionális 56 fogas spúrkerék mellé 19.32 közötti fogszámú pinion kerekeket tehetünk, így a végáttételt tovább variálhatjuk 22.4:1 és 13.3:1 között.

Állítható csúszókuplung

A kívülről állítható és könnyen elérhető csúszókuplung segítségével könnyed, sziklákat és laza felületeket egyaránt megmászhatunk anélkül, hogy nagy változtatásokat kellene tenni a Venture beállításában. A helyes beállítás lehetővé teszi a tökéletes erőleadás és  maximális tapadás beállítását a kerékkipörgés csökkentésével. , ami növeli a tapadást.

Egyéb bevetett praktikák a stabilitás érdekében:

CMS – Chassis Mounted Servo, vagyis az alvázhoz rögzített szervó, közvetlenül a motor mellett. Ezzel is növelve az első tengelyre jutó önsúlyt.

BTA – Behind The Axle – tengely mögötti kormánymű elhelyezés

Panhard rudak: egyrészt extra élethűséget kölcsönöz a modell vázfelépítményének, másfelől fizikailag is működő, stabilitást növelő elem a modellben!

6.5kg-os teljesítményű, SS-20WR, vagyis vízálló szervó az alumíniummal erősen felturbózott kormányművel együtt küzd az irányításért. Meglátásom szerint, a vízállóság az nagyon fontos ennél a műfajnál, de ez a szervóteljesítmény sokaknak majd kevéske lesz, viszont meglehetősen egyszerű a modellben szervót cserélni.

Hasmagasság, dőlésszögek és egyéb fokmérők

A Venture alváza sok lehetőséget ad számunkra, az ösvények és sziklák között egészen jól elboldogul majd a nagy terepszögeknek köszönhetően. Ezt segíti a teljes kialakítás, a lökhárítók ,gumik méretei, túlnyúlás, stb.

A legfontosabb adatok ezek:

Megszakítási szög: 44,5 fok
Megközelítési szög: 55 fok
Indulási szög: 45,5 fok
Max mászási szög: 49 fok
Max dőlésszöge: 28 fok
Tengelycsukló: 30 fok
68 mm-es szabad magasság: (2,7 “)
A szabad magasság a szokásos menetmagasságon belül 60 mm: (2,4 “)
A tengely szabad magasság 32 mm: (1,3 “)

Nyilván egy kép többet ér száz szónál, ezért érdemes megnézni az egyes alu elemeket, melyeket a felfüggesztésben látunk például. Elég izgi ez a verda nem? Ezen azért látszik, hogy egy darabi elszöszöltek a tervezők, tényleg próbálták az élethűség és a strapabíróságot úgy összehozni, hogy az összkép tökéletes legyen.

A fedélzeti elektronika a SC-3SWP3 Crawler Edition szabályzóból, a már említett SS-20WR kormányszervóból és persze egy alap HPI TF-41 2.4 GHz-s pisztoly táv/vevő párosból áll. A vevő is vízálló! A készlet tartalmaz egy 2000 mAh kapcitású, NiMH akkupakkot is.

(azért azt megjegyzem, hogy nem búvárhajó, de a kis „patakon”, pocsolyán átkelést ki fogja bírni, viszont azért el ne merüljünk a modellel a vízben)

Az ESC képes 2S vagy 3S LiPo akku kezelésére is! 3S LiPoval elég vicces kis teremtmény lehet a Venture!

Ez az ESC alaposan konfigurálható, kifejezetten Crawler programokat biztosító ESC. Például van benne egy HDC program, vagyis Hill Descent Control, ami egy elektronikus drag fék, ami a lefele haladásnál segíti a precíz irányítást.

A motor egy 35 körös, kifejezetten Crawler motor, zárt, kefés kialakítással, illetve egy megfelelő sebesség és mászóképesség elegyével. Ez egy sztenderd 540-es motor, könnyedén cserélhető másikra később, brushless verzióra, bármire, kedvünk szerint.

A hajtásláncban levő fém fogaskerekek és erős tengelyek képesek lesznek kezelni a bővítés esetén fellépő nagyobb teljesítményt is.

A modell főbb speckói

  • Gyárilag összeszerelt és előre festett, elektromos meghajtású, állandó összkerékhajtású (4WD), 1/10-es méretű terepjáró
  • Hivatalosan engedélyezett replika Toyota FJ Cruiser karosszéria
  • Élethű és használható kiegészítők, mint a tetőcsomagtartó és az oldalsó tükrök
  • Az első lökhárító gallytörőt, rögzítő pontokat és D-gyűrűs bilincseket tartalmaz
  • A hátsó lökhárító forgatható pótkerék-rögzítővel és D-gyűrűs bilincsekkel rendelkezik
  • Állítható oldalsó csúszkák segítenek a modellnek kemény sziklaakadályok felett
  • Úgynevezett C csatorna alakú, fém alváz
  • Teljesen fém sebességváltó a rendkívüli tartósság érdekében
  • Olajjal töltött alumínium lengéscsillapítók (63-90 mm-es löket) – menetes állítással.
  • Alumínium lengőkar bekötési pontok
  • Alumínium panhard rudak
  • Állítható kasztnitartó, amely megfelel bármilyen off-road crawler kasztnihoz
  • Teljesen RTR, akkuval és távirányítóval

Méretek:

Hossz: 527mm (20,7 “)
Szélesség: 227 mm (9 “)
Magasság: 238mm (9,4 “) tetőcsomagtartóval, 217mm (8,5”) nélkül (a gumiabroncs választásától és felfüggesztési beállításaitól függően változhat)
Tengelytáv: 311 mm (12,3 “)
Elülső túlnyúlás: 101mm (3.9 “)
Hátulsó túlnyúlás: 135 mm (5,3 “)

SÚLY

Menetkész tömeg: 2.4kg (5.3lbs)

( elem nélkül: 2.1kg (4.7lbs))

Kasztni súly: 0.21kg (7.44oz)

Tedd egyedivé a Venture modelledet!

A legjobb a Scale RC modellekben az élethűség, ezért megteheted, hogy a Venture-t is teljesen a saját kedvednek megfelelően teszed egyedivé.Ehhez hatalmas választék áll rendelkezésedre különböző beszállítóktól. Világításszettek, szerszámok, kempingcuccok… kismillió lehetőség, hoy élethűvé varázsold a modellt! A vázra bármilyen Crawler 1/10-es kasztninak passzolnia kell, amennyiben nem a Toyota a kedvenced!

A Modellt a Modell & Hobby shopban vásárolhatjuk meg, két különböző kasztni színben érhető el gyárilag jelenleg.

A Gunmetal és Sandstorm fantázia nevek alatt egy szürke és egy homokszínű kasztnit találunk.

« A 5 »

3 gyári videóból képet kaphatunk  a modell működéséről, a 3. egy bővebb angol nyelvű bemutató is tartalmaz!