HPI Baja 5B Flux RTR

Mai postunk alanya a HPI Baja 5B Flux RTR, 1/5-ös méretű, elektromos, off-road modellautó.

A HPI Racing 1/5-ös méretarányú, Baja termékvonala 2007-2008 környékén volt új modell. Addig a HPI nem is gyártott 1/-5 –ös méretarányú modelleket, és számos konkurens gyártó kínálta ekkor már évek óta ebben a méretosztályban a modellautóit. Aztán a HPI gondolt egyet, és megalkotta az eredeti Baja 5B modellt, mely egy 23 cm3 hengerűrtartalmú, benzines robbanómotoros, off-road, buggy modellautó volt.

A konkurensek azonban főleg pályaautókat gyártottak, azt viszonylag kevesen látták bele ezekbe a hatalmas, 10 kiló körüli önsúllyal rendelkező modellekbe, hogy ezekkel off-road terepen, ugratók és egyéb komoly terepakadályok között is lehetne úgy versenyezni, hogy a modell ne menjen tönkre nagyjából minden percben. Nos, a HPI első ilyen 1/5-ös modellautója, a Baja 5B erre vállalkozott, és a megjelenése óta eltelt évek alatt nagyon szépen bizonyította azt, hogy bizony van érdeklődés a modellezők között egy ekkora modellautóra, másfelől igenis, meg lehet alkotni azt a modellt, ami bírja ebben a méretben is a terepen való versenyzést.

Az azóta eltelt, lassan 10 évben az eredeti modellből számos egyéb verzió készült el, mindegyik kicsit eltért az előzőtől, egyre strapabíróbb, erősebb, illetve típusában is különböző verziók érkeztek, de mindegyik alapvetően robbanómotoros, hatalmas modellautó volt. Érdemes megjegyezni még, hogy 2008-ban, a HPI rendezett ennek a méretosztálynak egy világbajnokságot, melyet az akkori magyar csapat szépen meg is nyert, így történt, hogy az éppen virágzásnak induló 1/5-ös off-road autózás királyai a Magyarok lettek.

Idő közben azonban a technikai fejlődés nem állt meg, már nem csak az 1/10-es, majd az 1/8-as méretosztályban lett helyük az elektromos modelleknek annak köszönhetően, hogy az elérhető elektronikák megbízhatóságukban, áraikban és teljesítményükben is hozták az elvárt szintet, hanem az elektromos meghajtás betört az 1/5-ös méretosztályba is.

A HPI is lépett, és ha mér lépett, akkor összeállt az egyik legütősebb modellező szabályzókat és elektromos motorokat gyártó Castle Creations gyártóval.

A HPI legyártotta a megfelelően átalakított Baja 5B Flux modellautót, amibe a Castle Creations brutális, 1/5-ös autókhoz tervezett szabályzó és motorját is beszerelték az eredeti benzines robbanómotor helyére.

Ezzel megalkották azt az elektromos, 1/5-ös buggy-t, amivel végre nem csak külterületen lehetett modellezni a hangja miatt, hiszen ez a modell szinte némán próbálja meg romba dönteni a világot.

A mai bemutatónkban erről a modellről lesz szó bővebben.

Kezdjük talán a méreteivel:

Hossza 900 mm, szélessége 460mm, tengelytáv 570mm, súlya pedig 9.7 kg.

Ez egy hatalmas modellautó!

Annak érdekében, hogy a teljesítmény elektromos modellautó létére is hasonlóan komoly legyen, mint amikorég benzines robbanómotor hajtotta a modellt, a HPI a Castle Crations Mamba XL2-es szabályzóját (5A BEC-el) és hozzá a Castle 2028-as, 780Kv értékű, elektromos, brushless motorját rakták be a modellbe.

Hogy ez mit tud? Közel 10 LE teljesítményt. Ez pedig nagyon sok! Egyrészt a szabályzó képes maximálisan 8S LiPo akkumulátort kezelni, ami 33,6V áramerősséget jelent.

Egy átlagos 1/8-as modell 2-4S LiPo meghajtással rendelkezik, ami ugye 8.4-16.4V maximális áramerősséget jelent. Már ez is azt mutatja, hogy igyekeztek olyan fedélzeti elektronikát választani, amivel tényleg túl tudják szárnyalni a korábbi robbanómotoros modellek teljesítményét. Ehhez jön hozzá, hogy a modell súlya viszont csökkent. Csökkent, mert nincs szükség a közel 8 decis üzemanyagtankra, nincs szükség az ólomsúlyú 23-26 cm3-es benzinmotorra, egy szervóval is kevesebb van a fedélzeten, ami eddig a gáz és fék kezeléséért felelt.

Nyilván kell akkumulátor, de egyrészt korábban is kellett egy nagy, NiMh pakk a szervók és a vevő áramellátásához, másrészt a LiPo pakk vagy LiPo pakkok súlya még így is elenyésző a modellből kikerült extra súlyhoz képest.

Vagyis a súlycsökkentés és az elérhető legerősebb elektronika megteszi hatását. Ez a modell sokkal gyorsabb, mint a korábbi, robbanómotoros modell. A gyártó közel 60mph, vagyis 100 km/h feletti maximális sebességet ad meg a modellre, ami egy ekkora autótól elképesztő.

A modell RTR, vagyis futásra készen áll a dobozából kivéve. Ez tulajdonképpen igaz, de akkumulátorokat ne keressünk a dobozban, ahogy töltő sincs benne. Egyrészről a számunkra leginkább megfelelő akkupakkot kell megvennünk (4S-8S LiPo) és hozzá egy jó töltőt. (Én magam kettő párhuzamosan kötött 5000 mAh-es 4S LiPoval használok egy hasonló modellt, már az is elég megdöbbentő.)

A vevődoboz képes tehát két darab kemény tokozású 4S LiPo, vagy egy darab 8S LiPo akksit fogadni.

Az autó össze van szerelve, az SFL-11MG, 24.7 kilógramm teljesítményű kormányszervó is be van szerelve, ahogy a 2.4GHz-es távirányító és a vevő párja a is a fedélzeti elektronika részét képezi. Gyakorlatilag kell 6 darab AA méretű elem a távba, egy akkupakk a modellbe, és indulhat a játék.

A dobozban találunk még egy zacskót, amiben szerszámok, olajak, futómű alkatrészek, a hátsószárny, és a felhasználói utasítások vannak elhelyezve.

A korábbi alap 5B Baja autóhoz képest, az utána megjelent modellek számos tuning alkatrészét megkapta az 5B Flux azért, hogy a teljesítményt el is bírja. Így a Baja SS és 5T modellek erősített VVC/HD olajjal töltött, kívülről állítható lengéscsillapítói, az 5SC modell hajtásláncát örökölte meg az 5B Flux. Ezzel gyakorlatilag előállt egy golyóálló, iszonyatos teljesítményű, 1/5-ös modell.

A motor felfogatási pontjai állíthatók, így szabadon variálhatunk különböző áttételekkel a meghajtásban.

Természetesen a hajtáslánc elemei is alaposan túlméretezettek, kisebb modellekhez szokott szemnek szinte 1:1-es autóba való, hasonló méretezésű alkatrészek látványa mindenfelé. Megdöbbentő. 🙂

Aztán az is, ahogy megy.

Erről van is egy gyári videó, (igaz, ez az Baja 5B Kraken, de méret stimmel) amit érdemes megnézni.

Azt tudom mondani, hogy kezdőnek nem való, de aztán az is eszembe jut, hogy én is 1/5-ös modellel kezdtem, mert lenyűgöző volt az élethűség, és az egész látvány. Így el tudom képzelni, hogy valaki első modellnek is ezt választja. Több dologra lesz szüksége azonban: egyrészt helyre, ahol egy ekkora modell elfér és tudunk vele játszani, illetve némi anyagi tehetségre, mert az 1/5-ös modellek világa nem olcsó. Nem a fenntartásuk drága, hanem a megszerzésük…

HPI Baja a Shop.Modell.HU-n

 

Vélemény, hozzászólás?