Mai bejegyzésünk gondolata, egy kedves barátunk drónjával kapcsolatos, minap megejtett hibaelhárítása kapcsán fogalmazódott meg. Modellező társunk azzal keresett meg minket, hogy Parrot Bebop drónjának gyári akkumulátorai folyamatosan, egymás után mennek tönkre, ezek meglehetősen drága akkuk és árukhoz képest az a néhány repülés, amit meg tud velük ejteni, nem túl barátságos. Legyünk kedvesek és találjunk megoldást a problémájára, mert szeretné használni a drónt.Az egyik legnehezebb kérés, amikor olyan modell kapcsán kell megoldást, javítást szállítani, amivel egyébként nem foglalkozunk. Mivel azért az elmúlt 25 évben azért láttunk néhány modellt 🙂 és problémát, megnéztük, mit tudunk tenni.
A probléma a következő. Adott a Parrot Bebop drón, 3 darab gyári akku, gyári fali töltő. A töltőre helyezett akkumulátor töltése ugyan elkezdődik, de néhány másodperc után a piros fény a töltőn villogni kezd. Ez hibát jelez, a töltés leáll.
A másik akkumulátor kapcsán az volt a helyzet, hogy jóllehet a töltő feltöltötte az akkut, zöld fénnyel világítva jelezte a teljes töltöttséget, az akkumulátor 2-3 perc repülés után megmerült.
A harmadik behozott akkumulátor szintén piros villogást produkált a töltőn.
Nem volt mit tenni, itt 3 rossz akkumulátor várta, hogy megoldjuk a problémát…
Ezek a gyári akkumulátorok 11.1V-os, 3 cellás, 1200mAh-a kapacitású, LiPo akksik, melyeket a gyári töltő 1.2 A áramerősséggel tölt. A töltési idő teljesen lemerült állapotból nagyjából 1 óra a teljes feltöltésig.
A gyári töltő balanszírozni is képes a cellákat, elvileg.
Az akkukat egy voltmérő segítségével cellánként megmértük. A kívánt nagyjából 3.7, 3.7, 3.7 V feszültségek helyett a két teljesen rossz akksiban cellánként 0.2, 1,2, 0,6 V, a másikban hasonló értékek, míg a félig rossz, a töltő szerint jó, de hamar lemerülő akksiban cellánként a következő értékeket láttuk: 4.2, 4.2, 3.4. V
Ez utóbbi ígéretesnek tűnt, hiszen itt csak elméletileg az egyik cella feszültsége ment el a többitől és úgy tűnik, a gyári töltő nem tudja helyrehozni a hibát. Nos, gondoltuk, nem nagy ügy, az utolsó 3.4V-os cellát külön feltöltjük és onnantól mindenki boldog lesz, még a gyári töltő is! Sajnos nem így alakult. Az utolsó cella töltés hatására azonnal 27.9V-os feszültséget produkált, vagyis a menthetőnek tűnő utolsó gyári akkumulátor is döglött….
Nos, tehát ezeket a cellákat már nem lehet megmenteni, a legalacsonyabb értékeket produkáló cellák mély-merültek, nem hozhatók vissza, és azt ne felejtsük el, hogy egy drónt tartanak a magasban, ergó nem igazán érdemes rájuk bízni a repülést még akkor sem, ha valahogy felélesztenénk a cellákat.
Biztosak voltunk abban is, hogy a fekete tok alatt a három cellából minden akksiban lesz egy cella, mely ránézésre is rossz állapotban lesz.
Marad a cellacsere. Gondoltuk, hogy modellező barátunk ugyan 3 rossz akkumulátorral érkezett, de legalább 2 jó akkuval fog távozni, amennyiben szétszedjük a gyári akkupakkokat, kiszedjük a cellákat, összeforrasztjuk a jókat, és kész.
Nos, azért a gyártók sem szeretnék annyira, ha mindenki bele-belenyúlna az akkukba.
Már a gyári tok sérülésmentes szétszedése sem volt teljesen egyszerű, de belül a cellák forrasztása és az alkalmazott megoldás lehetetlenné tette, hogy a rossz cellákat kiforrasztva, és a másik akkupakkból pótolva összehozzunk egy-egy jó akkut.
Tulajdonképpen 3 alternatíva marad:
1. veszünk gyári akkut a drónhoz! – nem rossz megoldás, csak kicsit drága, és az elmondás alapján nem is túl hosszútávú a megoldás
2. valahogy a gyári akksi helyett mást használunk a modell áramellátására
3. megoldjuk ezt az akkumulátor kérdést úgy, hogy minden gyári marad, és a jövőben is használható (pl: fali töltő)
Az 1. megoldás nem sok kreativitást igényel, kétségtelen viszont, hogy tökéletes megoldást ad.
A 2. megoldásnál az jutott eszünkbe, hogy hanyagoljuk a gyári megoldást, és a modell hátára a gyári helyett egy sima 11.1V-os, 3 cellás LiPo akksit rögzítünk, egy csatlakozó forrasztás után gyakorlatilag készen is lettünk volna. Nagyobb kapacitás, olcsó akkumulátor, tökéletes megoldás. Igen ám, de modellező barátunk nem rendelkezik töltővel. Csak a gyári töltővel, de ezt az akksit azzal bizony nem tudja tölteni. Ergo ez egy olyan megoldás, ami szintén jó, de egy kis plusz beruházást igényel.
Hosszú távon azonban, ha valaki sokat repül a drónnal, ez a megoldás a jó megoldás.
Gyári akkumulátor helyére pont elfér a VANT 3 cellás LiPo akksi, a drón csatlakozója egy Tamiya mini csatlakozó, ehhez kell egy csatit forrasztanunk az új LiPo akksi eredeti Dean csatija helyére és kész is van a mutatvány.
Az akkumulátor nagyobb kapacitású, mint a gyári akksi, a csati is pár száz forint, vagyis a gyári 17.000 forintos akkupakk árának kevesebb, mint feléért van megoldás, igaz, még kell egy töltő. Mondjuk ez a legegyszerűbb töltő is megteszi, de ha már beruházunk, vegyünk olyan töltőt, mellyel a háztartásban levő összes akksinkat tudjuk tölteni. Ilyen ez a B6AC + is.
A 3. megoldás:
Átgondolva a helyzetet, a legnehezebb úton indultunk el, ami a 3. verzió. Vagyis, a lehető legolcsóbb, tökéletes megoldást kerestük, melyben a gyári alkatrészeket továbbra is használni tudjuk. Tehát a gyári akkumulátort kell rendbe tegyük úgy, hogy a gyári fali töltővel is tudjuk tökéletesen tölteni a felújított akkut.
Ehhez szét kell szedni a gyári akkumulátort. Belül ezt találjuk.
Látható, hogy a gyári akkupakk egy 3 cellás LiPo akksi, melyben az adott példány egyik cellája már szépen fel is van fújódva, gyakorlatilag veszélyes és teljesen kukázható. Mivel a gyári megoldásban a cellák úgy vannak egy áramköri lapra integrálva, hogy képtelenség az egyes cellákat leforrasztani, majd a helyére mondjuk a másik rossz akksiból egy jó cellát beforrasztani, (és akkor még mindig használt lenne az egész akkupakk…) kukáztuk az egészet és kerestünk olyan akkut a boltban, amely méretben, kapacitásban, feszültségben legalább olyan jó, mint a gyári cellák.
Erre az akkupakkra esett a választásunk! Ez a VANT akkupakk szintén 11.1 V, viszont a gyári 1200mAH kapacitásnál nagyobb, 1500 mAh kapacitású és a 45C terhelhetőségű a gyári 20C helyett. Vagyis minden szempontból jobb, mint a gyári akku volt.
Ahhoz azonban, hogy elérjük eredeti célunkat, miszerint a gyári töltőt és tokozást használjuk, az akkupakkot be kell forrasszuk a gyári tokba.
A gyári töltő nagyjából 1 óra 20 perc alatt tölti fel a nagyobb kapacitású akksit, a töltés végén zöld led jelzéssel a töltés végét jelezve.
A drón boldog, a modellező kolléga pedig szintén, hiszen ezzel a megoldással a gyári töltő használata mellett, egyéb költség nélkül, a gyári akkupakk árának kevesebb, mint feléért, harmadáért és némi munkadíjért cserébe jobb megoldást kapott, mint a gyári akkumulátor pótlása lett volna.
Az időráfordítás akkumulátoronként nagyjából egy jó fél óra.
Az okokra visszatérve kicsit, azoknak, akit érdekel.
A LiPo akksik érzékenyek. Ezeket lemerülve, vagy teljesen feltöltve sem szabad tárolni. Első esetben mély-merülés következik be, és onnan ritkán lehet felhozni egy LiPo cellát. Második esetben általában felfújódik a cella, és tönkremegy. A gyári töltő is lehet ludas, előfordulhat, hogy azért másznak el egymástól a cellák (lesz különböző a töltöttségi szintjük) mert rosszul balanszíroz. Ez csak tipp, de mivel fórumokon is sokat panaszkodnak az akkukra, ez is lehetséges ok. Illetve, lehetnek ezek a Parrot akksikban használt cellák nem túl jó minőségűek is.
Bármi is az ok, van rá költséghatékony megoldás!
Amennyiben nektek is van a Parrot Bebop drónotokkal hasonló problémátok, most már tudjuk a megfelelő javítást, és több variációban is segítségetekre tudunk lenni a Modell & Hobby-nál.