Az intelligens repülési üzemmódok nagyszerű funkciók, melyekkel akkor is ki tudjuk aknázni a drónban és a kamerájában lévő képességeket, amennyiben nem vagyunk profi fotósok, operatőrök. Ezek előre beállított funkciók, melyek többsége szinte teljesen autonóm repülést biztosít egy bizonyos cél elérése érdekében. Azonban ezek a repülési üzemmódok egy kis ismerkedést mindenképpen igényelnek, jó ha tudjuk, melyik, mire is való, illetve, mi az amit várhatunk a dróntól amikor adott üzemmódban repülünk vele.
A DJI Mavic PRO és az újabb DJI drónok esetében a következő, 11 intelligens repülési móddal találkozhatunk jelenleg.
- Gesture mód
- ActiveTrack (Trace, Spotlight, Profile)
- TapFly
- Cinematic Mode
- Tripod
- Terrain Follow
- Point of Interest
- Follow me Mode
- Waypoints
- Home Lock
- Course Lock
Az összes repülési üzemmódra igaz, hogy a drónnak a levegőben kell lennie, mielőtt be tudjuk kapcsolni őket. Futnia kell a DJI GO alkalmazásnak (jelen cikk a DJI GO4 alkalmazást mutatja be), a telefonunk természetesen össze kell legyen kötve a távirányítóval és a drónnak megfelelő, minimálisan 2 méter magasan kell repülnie. Fontos továbbá, hogy sport módban nem működnek, csak P módban használhatóak ezek a funkciók! Igaz, minden egyes intelligens üzemmód kapcsolásakor a szoftver tippeket és figyelmeztetéseket ad, mindenről tájékoztat.
Gesture mód
Ennek repülési módnak akkor van értelme, amikor úgy akarjuk lefotózni magunkat, hogy a képen nincs rajta a távirányító sem, tehát mintha egy normál fényképezőgéppel fotóztak volna le, csak éppen jó magasról, vagy felettébb fura szögből. Ebben a repülési módban a már levegőben lévő drón számára jelezhetünk, amikor képet kívánunk magunkról készíteni. A drónt abba az irányba és oly módon állítjuk, ahogy a képet is el akarjuk készíteni. Majd a távirányítót letéve, besétálunk a képbe. Ahhoz, hogy a drón tudja, mit szeretnénk, egy nagy Y-t formálunk a két kezünkkel, ekkor megcéloz minket és innentől kezdve követni is fog minket, ha elmozdulnánk.
Amikor a képet akarjuk elkészíteni, a két kezünkkel egy „dobozt” mutatunk a drón felé és ekkor elindul egy visszaszámlálás, melyet a drón helyzetjelző fényeinek villogása is jelez. 3 másodpercünk marad a megfelelő póz felvételére, aztán a drón fényképez és már meg is vagyunk, elkészült a fotó.
ActiveTrack (Trace, Spotlight, Profile) mód
Az ActiveTrack repülési üzemmódnak 3 féle alváltozata létezik. Szerintem minden bizonnyal ez az egyik legkedveltebb repülési üzemmódja a DJI termékeknek.
Aktív követés üzemmódban a drón a DJI GO alkalmazásban a képernyőn megjelölt, vagy automatikusan felismert témát fogja követni, a kiválasztott üzemmód szerint. Mint mondtam, 3 féle aktív követési üzemmód van (ezt az ActiveTrack intelligens repülési üzemmód kiválasztása után, a képernyő jobb oldalán választhatjuk ki)
Van egy Trace, vagyis Nyomkövetés nevezetű, a Spotlight vagyis mondjuk reflektorfény elnevezésű, illetve a Profile vagyis a profil nevű üzemmód.
Ezek működése némiképp eltérő.
Trace,
vagyis nyomkövetés aktív követés üzemmódban a drón a megjelölt tárgyat fogja hátulról követni. (szembe is fordulhatunk a drónnal, de az csak akkor fog tolatni is, ha ezt előtte engedélyezzük számára a szoftver beállításaiban. (ennek az az oka, hogy ugye hátrafele nincs benne szenzor, és nem veszi észre ha akadálynak vezetnénk…)
Ennek az üzemmódnak érdekes funkciója, hogy amennyiben a jobb oldali vezérlőkart jobbra, vagy balra elnyomjuk, akkor a Mavic a követett objektumot, felé nézve, körbe-körbe repüli.
Sőt! A képernyőn lévő két állítócsúszkával a körbe-körbe repülés sebességét és a drónnak a tárgytól való távolságát is tudjuk állítani anélkül, hogy repülnék a drónnal. Amennyiben ezt beállítottuk, és közben tovább haladunk, a Mavic követni fog minket úgy, hogy körbe – körbe repül adott esetben, és mindig a kép közepére helyez minket.
Spotlight,
vagyis reflektorfény üzemmódban a megjelölt tárgy lesz mindig a kép közepén, bárhogyan is repüljük a drónt. Itt repülnünk kell a drónt, az ugyanis nem követi le a tárgy mozgását, csak a kamerával követi az objektumot, mindig arra irányozva a kamerát. A bal vezérlőkarral és a gimball tárcsával finomíthatunk ekkor a tárgy képernyőn való elhelyezkedésén.
Profile,
vagyis profil módban a Mavic a kiválasztott objektum állandó távolságra és szögben, oldalról követi. Amennyiben a kiválasztott objektum közelebb jön, a drón tartja a távolságot és távolodni kezd. Körbe is repülhetjük a témát a jobb oldali vezérlőkar bal vagy jobb irányba történő elmozdításával.
Bármelyik üzemmódot is válasszuk az ActiveTrack módok közül, nagyon fontos, hogy a drónt és magunkat ne sodorjuk veszélybe. Egyrészt a már említett Trace üzemmódban hátrafelé tolatás automatikusan megy a drónnak követés közben, de mivel nincs szenzor hátulra építve, ne vezessük neki semminek.
Amennyiben a követett tárgy nem egyenletes síkban mozog, ez becsaphatja a drónt. Ugyanígy fontos, hogy a követett tárgy ne kerüljön takarásba. Igaz, amennyiben a drón elveszti a követett tárgyat, egy helyben lebeg a továbbiakban és nem mozdul, ez tehát nem annyira problémás.
Engedélyezzük (amennyiben default nem lenne), hogy a DJI GO alkalmazáés használni tudja a telefon GPS-t is. Ebből következően a tárgy, ami általában mi magunk vagyunk, (távirányító és mobil kombónkkal a kezünkben) sokkal precízebben lesz követhető a drón számára.
Tapfly mód
TapFly üzemmódban a Mavic reptetése tulajdonképpen végtelenül egyszerű. A képernyőn kiválasztjuk az intelligens repülési üzemmódok közül a TapFly-t, majd a képernyőn rábökünk arra a pontra, ahová szeretnénk, hogy elrepüljön a drón. A megjelenő csúszkán állíthatunk a sebességen, amennyiben pedig új pontot akarunk megadni, csak bökjünk a képernyőn máshová. Így anélkül tudjuk reptetni a drónt, hogy a távirányítóhoz hozzá kellene nyúlni. TapFly repülési mód közben a drón minden bevethető érzékszervét megdolgoztatja, így automatikusan képes kikerülni az akadályokat, fékezni és meg is állni, amennyiben szükséges. Természetesen a pont kiválasztása, a GO felirattal történő jóváhagyása után is tudjuk a drónt irányítani a távirányítóval, amennyiben szükséges.
Legyünk is résen. Bármennyire is fejlettek a szenzorok, és egyéb bevetett praktikák, nem hagyatkozhatunk teljesen erre, felügyeljük a repülést mindenképpen!
Cinematic mód
Ez a filmes üzemmód abban segít minket, hogy olyan videofelvételeket készíthessünk a drónnal, mint amikor profi fotós forgat. A legtöbb drónnal készített videóban az alapvető hiba a mozgás gyorsasága. Repülés közben jónak tűnik, úgy gondoljuk, hogy elég finoman mozogtunk, de aztán amikor a felvételt visszanézzük, látjuk, hogy a megállásaink, gyorsításaink túlságosan hirtelenek, a forgás pedig olyan gyors, hogy leszédülünk a székről amikor nézzük a felvételeket.
Ezen próbál segíteni a fenti üzemmód. Ekkor a fékezés és elindulás is jóval lassabban történik meg, illetve a forgás sebessége is lassúbb a normál módnál.
Az így készített videók sokkal profibbnak tűnnek. Arra azért figyeljünk, hogy például ebben az üzemmódban amikor elengedjük a vezérlőkart, a drón nem fog megállni, hanem szépen, még métereket csúszik tovább a levegőben, pontosan azért, hogy a felvételen a mozgás nagyon szép legyen, viszont, ha ott akadály van, akkor ezzel számoljunk, tapasztaljuk ki ezt az üzemmódot is!
Ehhez hasonló filmes üzemmód a Tripod mód is.
Tripod mód
Tripod üzemmódban a drón irányítása teljesen hagyományos módon történik, az egyetlen fontos változás a sebesség. A normál üzemmódhoz képest minden töredék sebességgel történik. Ezért nagyon stabil, szép felvételeket lehet vele készíteni, itt biztosan nem lesz gyors és zavaró mozgás a videóban.
Én egyébként ebbe az üzemmódba kapcsolóm a drónt akkor is, ha valakinek, aki még soha nem repült drónnal, meg kell mutatnom egy kisebb helyen a működést és át kell adnom neki az irányítást. Itt van idő korrigálni adott esetben.
Arra figyeljünk, hogy erős GPS vétel legyen, mert ha nincs GPS vétel, a Tripod módból kilép a drón és átvált ATTI módba. Ekkor a sebesség nőhet, és nem képes pozíciót (magasság) tartani a drón!
Terrain follow mód
A Terrain follow, vagyis terepkövetés üzemmódban a drón 1 és 13 méter közötti magasságban fogja követni fixen a beállított magasságban a terepet. Ehhez az összes szenzort használja, ami csak beépítésre került. A tervezéskor füves terepet vettek figyelembe, maximum 20 fokos emelkedéssel. Repülés közben a drón a magasságát csak felfele állítja, vagyis emelkedő terepen követi a terepemelkedést és állítja magát a beállított távolságra a földfelszínhez képest. Amennyiben a terep lejt, azt nem követi le a drón!
Point of Interest mód
A Point Of Interest mód egy nagyon érdekes repülési üzemmód. Tulajdonképpen hasonló az Active Track Trace üzemmód, kiválasztott objektum körbe-körbe repüléséhez, csak ez automatikus, és egy kicsivel többet tud.
Az üzemmód használatához repüljünk a fölé a pont fölé, amit majd szeretnénk körberepülni.
Például, amennyiben magunkat akarjuk körbe repülni és felvenni, akkor repüljünk magunk fölé a kíván magasságba és irányítsuk a kamerát magunkra.
Válasszuk ki a Point of Interest repülési módot. A kameraképen jelöljük a pontot, mint Point Of Interest pontot. Ezzel jelöljük meg azt a pontot, ami körül majd repülni fog a drón.
Állítsuk be a kíván távolságot és magasságot olyan módon, hogy a drónnal eltávolodunk magunktól, illetve a POI-tól. Ezzel beállítjuk a kör sugarát, amiben a drón majd köröz a POI körül. Amikor úgy ítéljük meg, hogy a POI-t megfelelő helyről látjuk és fogjuk körbe repülni akkor egy Apply-al jóváhagyjuk, és már indul is a mutatvány. A POI körül, a beállított magasságon és távolságon fog repülni a drón, a POI-ra szegezett kamerával, önállóan.
Ezt egészen addig végzi, amíg meg nem állítjuk. Menet közben a csúszkákkal sebességet és forgásirányt is tudunk változtatni, amennyiben szeretnénk.
Follow Me mód
A Kövess engem üzemmód neve beszédes. Ebben az üzemmódban a drón követni fog minket egy beállított távolságból. A fő különbség az ActiveTrack Trace üzemmódjához képest, hogy a drón a (távirányítóba dugott) mobil GPS koordinátáit követi nem pedig a kamera képén jelölt objektumot fogja követni. Csak bizonyos magasságból működik a funkció.
Waypoints mód
Waypoints üzemmódban egy előre beállított útvonalat tudunk körberepülni automatikusan. Egy ilyen útvonalnak ha jól emlékszem, 255 darab pontja lehet maximálisan, ami kellően sok. A lényeg, hogy a drónnal felszállunk és elrepülünk arra a pontra, melyet szeretnénk első pontként felvenni a repülési tervbe. Beállítjuk a drón kameráját, magasságát, hogy merre nézzen, stb, majd a Waypoints módban hozzáadunk egy új küldetést, és rögzítjük az első pontot.
Elrepülünk a következőre, beállítjuk merre nézzen, hol legyen a drón és rögzítjük a következő pontot is. Így tovább.
Amikor végeztünk, akkor pedig fogjuk magunkat, és lefuttatjuk a küldetést. Beállíthatjuk repülés közben a sebességét a küldetésnek, vagyis hogy milyen gyorsan repüljön a drón, és közben a gimball-t is állíthatjuk, a koptert is forgathatjuk, vagyis a kameramozgást befolyásolhatjuk, a repülés azonban automatikusan megy végbe az adott irányba és a következő ponthoz. Az egyes pontokhoz érve a drón a pont rögzítésekor meglévő irányt, magasságot veszi fel és a kamera is pont oda néz, ahová korábban, majd amikor beállt az eredetileg rögzített pozícióba, repül is a következő Waypoint felé. Ezt a ciklust addig ismétli, amíg szeretnénk.
Home lock mód
Ebben az üzemmódban a felszállás előtt rögzített home point kap szerepet. Minden irányítókar a a home pointhoz képest fog működni. Vagyis mindegy, hogy a drón orra merre néz, a jobb oldali kar magunk felé húzásával a drón a home pointhoz egy egyenes vonalon közeledni, eltolásával pedig attól távolodni fog. Közben persze forgathatjuk a drónt, az egyenes vonal mentén fog haladni felénk a drón.
Course lock mód
Ez az előzőhöz hasonló lock vagyis rögzítő funkció. Aktiválása esetén a drón irányítása a drón repülési üzemmód aktiválása pillanatában felvett irányhoz képest alakul. Vagyis ha a drón orra aktiváláskor tőlünk el, vagyis előre mutatott aktiváláskor, akkor hiába fordulunk meg a drónnal, az eredet iránnyal egyezően működnek majd a karok.
Nos, sikerült végigvenni a jelenleg elérhető összes intelligens repülési üzemmódot, ami reményeim szerint egyszerűbbé teszi az ismerkedést, másfelől pedig előbb lehetünk ezáltal profi légi fotósok új drónunkkal.
Amennyiben tetszett a poszt, like! 🙂