DJI drónok – repülési üzemmódok bemutató

Az intelligens repülési üzemmódok nagyszerű funkciók, melyekkel akkor is ki tudjuk aknázni a drónban és a kamerájában lévő képességeket, amennyiben nem vagyunk profi fotósok, operatőrök. Ezek előre beállított funkciók, melyek többsége szinte teljesen autonóm repülést biztosít egy bizonyos cél elérése érdekében. Azonban ezek a repülési üzemmódok egy kis ismerkedést mindenképpen igényelnek, jó ha tudjuk, melyik, mire is való, illetve, mi az amit várhatunk a dróntól amikor adott üzemmódban repülünk vele.

A DJI Mavic PRO és az újabb DJI drónok esetében a következő, 11 intelligens repülési móddal találkozhatunk jelenleg.

 

  1. Gesture mód
  2. ActiveTrack (Trace, Spotlight, Profile)
  3. TapFly
  4. Cinematic Mode
  5. Tripod
  6. Terrain Follow
  7. Point of Interest
  8. Follow me Mode
  9. Waypoints
  10. Home Lock
  11. Course Lock

 

Az összes repülési üzemmódra igaz, hogy a drónnak a levegőben kell lennie, mielőtt be tudjuk kapcsolni őket. Futnia kell a DJI GO alkalmazásnak (jelen cikk a DJI GO4 alkalmazást mutatja be), a telefonunk természetesen össze kell legyen kötve a távirányítóval és a drónnak megfelelő, minimálisan 2 méter magasan kell repülnie. Fontos továbbá, hogy sport módban nem működnek, csak P módban használhatóak ezek a funkciók! Igaz, minden egyes intelligens üzemmód kapcsolásakor a szoftver tippeket és figyelmeztetéseket ad, mindenről tájékoztat.

Gesture mód

 

 

 

Ennek repülési módnak akkor van értelme, amikor úgy akarjuk lefotózni magunkat, hogy a képen nincs rajta a távirányító sem, tehát mintha egy normál fényképezőgéppel fotóztak volna le, csak éppen jó magasról, vagy felettébb fura szögből. Ebben a repülési módban a már levegőben lévő drón számára jelezhetünk, amikor képet kívánunk magunkról készíteni. A drónt abba az irányba és oly módon állítjuk, ahogy a képet is el akarjuk készíteni. Majd a távirányítót letéve, besétálunk a képbe. Ahhoz, hogy a drón tudja, mit szeretnénk, egy nagy Y-t formálunk a két kezünkkel, ekkor megcéloz minket és innentől kezdve követni is fog minket, ha elmozdulnánk.

Amikor a képet akarjuk elkészíteni, a két kezünkkel egy „dobozt” mutatunk a drón felé és ekkor elindul egy visszaszámlálás, melyet a drón helyzetjelző fényeinek villogása is jelez. 3 másodpercünk marad a megfelelő póz felvételére, aztán a drón fényképez és már meg is vagyunk, elkészült a fotó.

ActiveTrack (Trace, Spotlight, Profile) mód

 

 

 

Az ActiveTrack repülési üzemmódnak 3 féle alváltozata létezik. Szerintem minden bizonnyal ez az egyik legkedveltebb repülési üzemmódja a DJI termékeknek.

 

Aktív követés üzemmódban a drón a DJI GO alkalmazásban a képernyőn megjelölt, vagy automatikusan felismert témát fogja követni, a kiválasztott üzemmód szerint. Mint mondtam, 3 féle aktív követési üzemmód van (ezt az ActiveTrack intelligens repülési üzemmód kiválasztása után, a képernyő jobb oldalán választhatjuk ki)

Van egy Trace, vagyis Nyomkövetés nevezetű, a Spotlight vagyis mondjuk reflektorfény elnevezésű, illetve a Profile vagyis a profil nevű üzemmód.

 

 

Ezek működése némiképp eltérő.

Trace,

vagyis nyomkövetés aktív követés üzemmódban a drón a megjelölt tárgyat fogja hátulról követni. (szembe is fordulhatunk a drónnal, de az csak akkor fog tolatni is, ha ezt előtte engedélyezzük számára a szoftver beállításaiban. (ennek az az oka, hogy ugye hátrafele nincs benne szenzor, és nem veszi észre ha akadálynak vezetnénk…)

Ennek az üzemmódnak érdekes funkciója, hogy amennyiben a jobb oldali vezérlőkart jobbra, vagy balra elnyomjuk, akkor a Mavic a követett objektumot, felé nézve, körbe-körbe repüli.

Sőt! A képernyőn lévő két állítócsúszkával a körbe-körbe repülés sebességét és a drónnak a tárgytól való távolságát is tudjuk állítani anélkül, hogy repülnék a drónnal. Amennyiben ezt beállítottuk, és közben tovább haladunk, a Mavic követni fog minket úgy, hogy körbe – körbe repül adott esetben, és mindig a kép közepére helyez minket.

Spotlight,

vagyis reflektorfény üzemmódban a megjelölt tárgy lesz mindig a kép közepén, bárhogyan is repüljük a drónt. Itt repülnünk kell a drónt, az ugyanis nem követi le a tárgy mozgását, csak a kamerával követi az objektumot, mindig arra irányozva a kamerát. A bal vezérlőkarral és a gimball tárcsával finomíthatunk ekkor a tárgy képernyőn való elhelyezkedésén.

Profile,

vagyis profil módban a Mavic a kiválasztott objektum állandó távolságra és szögben, oldalról követi. Amennyiben a kiválasztott objektum közelebb jön, a drón tartja a távolságot és távolodni kezd. Körbe is repülhetjük a témát a jobb oldali vezérlőkar bal vagy jobb irányba történő elmozdításával.

Bármelyik üzemmódot is válasszuk az ActiveTrack módok közül, nagyon fontos, hogy a drónt és magunkat ne sodorjuk veszélybe. Egyrészt a már említett Trace üzemmódban hátrafelé tolatás automatikusan megy a drónnak követés közben, de mivel nincs szenzor hátulra építve, ne vezessük neki semminek.

Amennyiben a követett tárgy nem egyenletes síkban mozog, ez becsaphatja a drónt. Ugyanígy fontos, hogy a követett tárgy ne kerüljön takarásba. Igaz, amennyiben a drón elveszti a követett tárgyat, egy helyben lebeg a továbbiakban és nem mozdul, ez tehát nem annyira problémás.

Engedélyezzük (amennyiben default nem lenne), hogy a DJI GO alkalmazáés használni tudja a telefon GPS-t is. Ebből következően a tárgy, ami általában mi magunk vagyunk, (távirányító és mobil kombónkkal a kezünkben) sokkal precízebben lesz követhető a drón számára.

 

Tapfly mód

 

 

 

TapFly üzemmódban a Mavic reptetése tulajdonképpen végtelenül egyszerű. A képernyőn kiválasztjuk az intelligens repülési üzemmódok közül a TapFly-t, majd a képernyőn rábökünk arra a pontra, ahová szeretnénk, hogy elrepüljön a drón. A megjelenő csúszkán állíthatunk a sebességen, amennyiben pedig új pontot akarunk megadni, csak bökjünk a képernyőn máshová. Így anélkül tudjuk reptetni a drónt, hogy a távirányítóhoz hozzá kellene nyúlni. TapFly repülési mód közben a drón minden bevethető érzékszervét megdolgoztatja, így automatikusan képes kikerülni az akadályokat, fékezni és meg is állni, amennyiben szükséges. Természetesen a pont kiválasztása, a GO felirattal történő jóváhagyása után is tudjuk a drónt irányítani a távirányítóval, amennyiben szükséges.

Legyünk is résen. Bármennyire is fejlettek a szenzorok, és egyéb bevetett praktikák, nem hagyatkozhatunk teljesen erre, felügyeljük a repülést mindenképpen!

 

Cinematic mód

 

 

 

Ez a filmes üzemmód abban segít minket, hogy olyan videofelvételeket készíthessünk a drónnal, mint amikor profi fotós forgat. A legtöbb drónnal készített videóban az alapvető hiba a mozgás gyorsasága. Repülés közben jónak tűnik, úgy gondoljuk, hogy elég finoman mozogtunk, de aztán amikor a felvételt visszanézzük, látjuk, hogy a megállásaink, gyorsításaink túlságosan hirtelenek, a forgás pedig olyan gyors, hogy leszédülünk a székről amikor nézzük a felvételeket.

Ezen próbál segíteni a fenti üzemmód. Ekkor a fékezés és elindulás is jóval lassabban történik meg, illetve a forgás sebessége is lassúbb a normál módnál.

Az így készített videók sokkal profibbnak tűnnek. Arra azért figyeljünk, hogy például ebben az üzemmódban amikor elengedjük a vezérlőkart, a drón nem fog megállni, hanem szépen, még métereket csúszik tovább a levegőben, pontosan azért, hogy a felvételen a mozgás nagyon szép legyen, viszont, ha ott akadály van, akkor ezzel számoljunk, tapasztaljuk ki ezt az üzemmódot is!

Ehhez hasonló filmes üzemmód a Tripod mód is.

 

Tripod mód

 

 

 

Tripod üzemmódban a drón irányítása teljesen hagyományos módon történik, az egyetlen fontos változás a sebesség. A normál üzemmódhoz képest minden töredék sebességgel történik. Ezért nagyon stabil, szép felvételeket lehet vele készíteni, itt biztosan nem lesz gyors és zavaró mozgás a videóban.

Én egyébként ebbe az üzemmódba kapcsolóm a drónt akkor is, ha valakinek, aki még soha nem repült drónnal, meg kell mutatnom egy kisebb helyen a működést és át kell adnom neki az irányítást. Itt van idő korrigálni adott esetben.

Arra figyeljünk, hogy erős GPS vétel legyen, mert ha nincs GPS vétel, a Tripod módból kilép a drón és átvált ATTI módba. Ekkor a sebesség nőhet, és nem képes pozíciót (magasság) tartani a drón!

 

Terrain follow mód

 

 

A Terrain follow, vagyis terepkövetés üzemmódban a drón 1 és 13 méter közötti magasságban fogja követni fixen a beállított magasságban a terepet. Ehhez az összes szenzort használja, ami csak beépítésre került. A tervezéskor füves terepet vettek figyelembe, maximum 20 fokos emelkedéssel. Repülés közben a drón a magasságát csak felfele állítja, vagyis emelkedő terepen követi a terepemelkedést és állítja magát a beállított távolságra a földfelszínhez képest. Amennyiben a terep lejt, azt nem követi le a drón!

Point of Interest mód

 

 

A Point Of Interest mód egy nagyon érdekes repülési üzemmód. Tulajdonképpen hasonló az Active Track Trace üzemmód, kiválasztott objektum körbe-körbe repüléséhez, csak ez automatikus, és egy kicsivel többet tud.

Az üzemmód használatához repüljünk a fölé a pont fölé, amit majd szeretnénk körberepülni.

Például, amennyiben magunkat akarjuk körbe repülni és felvenni, akkor repüljünk magunk fölé a kíván magasságba és irányítsuk a kamerát magunkra.

Válasszuk ki a Point of Interest repülési módot. A kameraképen jelöljük a pontot, mint Point Of Interest pontot. Ezzel jelöljük meg azt a pontot, ami körül majd repülni fog a drón.

Állítsuk be a kíván távolságot és magasságot olyan módon, hogy a drónnal eltávolodunk magunktól, illetve a POI-tól. Ezzel beállítjuk a kör sugarát, amiben a drón majd köröz a POI körül. Amikor úgy ítéljük meg, hogy a POI-t megfelelő helyről látjuk és fogjuk körbe repülni akkor egy Apply-al jóváhagyjuk, és már indul is a mutatvány. A POI körül, a beállított magasságon és távolságon fog repülni a drón, a POI-ra szegezett kamerával, önállóan.

Ezt egészen addig végzi, amíg meg nem állítjuk. Menet közben a csúszkákkal sebességet és forgásirányt is tudunk változtatni, amennyiben szeretnénk.

Follow Me mód

 

 

A Kövess engem üzemmód neve beszédes. Ebben az üzemmódban a drón követni fog minket egy beállított távolságból. A fő különbség az ActiveTrack Trace üzemmódjához képest, hogy a drón a (távirányítóba dugott) mobil GPS koordinátáit követi nem pedig a kamera képén jelölt objektumot fogja követni. Csak bizonyos magasságból működik a funkció.

Waypoints mód

 

 

Waypoints üzemmódban egy előre beállított útvonalat tudunk körberepülni automatikusan. Egy ilyen útvonalnak ha jól emlékszem, 255 darab pontja lehet maximálisan, ami kellően sok. A lényeg, hogy a drónnal felszállunk és elrepülünk arra a pontra, melyet szeretnénk első pontként felvenni a repülési tervbe. Beállítjuk a drón kameráját, magasságát, hogy merre nézzen, stb, majd a Waypoints módban hozzáadunk egy új küldetést, és rögzítjük az első pontot.

Elrepülünk a következőre, beállítjuk merre nézzen, hol legyen a drón és rögzítjük a következő pontot is. Így tovább.

Amikor végeztünk, akkor pedig fogjuk magunkat, és lefuttatjuk a küldetést.  Beállíthatjuk repülés közben a sebességét a küldetésnek, vagyis hogy milyen gyorsan repüljön a drón, és közben a gimball-t is állíthatjuk, a koptert is forgathatjuk, vagyis a kameramozgást befolyásolhatjuk, a repülés azonban automatikusan megy végbe az adott irányba és a következő ponthoz. Az egyes pontokhoz érve a drón a pont rögzítésekor meglévő irányt, magasságot veszi fel és a kamera is pont oda néz, ahová korábban, majd amikor beállt az eredetileg rögzített pozícióba, repül is a következő Waypoint felé.  Ezt a ciklust addig ismétli, amíg szeretnénk.

 

Home lock mód

 

 

Ebben az üzemmódban a felszállás előtt rögzített home point kap szerepet. Minden irányítókar a a home pointhoz képest fog működni. Vagyis mindegy, hogy a drón orra merre néz, a jobb oldali kar magunk felé húzásával a drón a home pointhoz egy egyenes vonalon közeledni, eltolásával pedig attól távolodni fog. Közben persze forgathatjuk a drónt, az egyenes vonal mentén fog haladni felénk a drón.

Course lock mód

 

 

 

Ez az előzőhöz hasonló lock vagyis rögzítő funkció. Aktiválása esetén a drón irányítása a drón repülési üzemmód aktiválása pillanatában felvett irányhoz képest alakul. Vagyis ha a drón orra aktiváláskor tőlünk el, vagyis előre mutatott aktiváláskor, akkor hiába fordulunk meg a drónnal, az eredet iránnyal egyezően működnek majd a karok.

 

Nos, sikerült végigvenni a jelenleg elérhető összes intelligens repülési üzemmódot, ami reményeim szerint egyszerűbbé teszi az ismerkedést, másfelől pedig előbb lehetünk ezáltal profi légi fotósok új drónunkkal.

Amennyiben tetszett a poszt, like! 🙂