EV-Peak C3 – multi töltő jó áron

Ebben a cikkben egy árban is elfogadható opcióról olvashattok, ha töltővásárlásról van szó. A töltőt elsőre sokan kötelező rosszként kezelik (jó is lenne ha mindig töltött maradna az akkumulátorunk), ezért hajlamosak vagyunk a legolcsóbbat választani. Ez sajnos az akkumulátorunk, illetve a játékélmény rovására mehet. Érdemes ezért egyből beruházni modelljeink mellé 1 db jó minőségűre, ami sokáig szolgál minket, ilyen az EV-Peak C3 töltő.

Nézzük meg mi ez és hogyan is működik. Akinek teljesen újak ezek a dolgok, annak ajánlom olvasásra a már korábban megszületett cikkeket ezekben a témákban: Akkumulátor alapok és az Akkutöltés alapjai

Fontos tehát hogy mivel töltjük az akkujainkat, legyen az NiMH vagy LiPo. Akik jobban belemásznak a modellezésbe, vagy éppen hogy nem szeretnének, ezért maradnak a Pb, azaz ólomzselés, vagy NiMH akksiknál, azok találkozhatnak a már említett Pb, vagy LiFe akkumulátorokkal is. Akik pedig régóta modelleznek, azoknál akadhat akár NiCd akksi is.

Mitől multi vagy okos egy töltő?

Attól, hogy az említett akkumulátorok mindegyikét tudja szakszerűen tölteni, ráadásul elég széles skálán tudunk mozogni a töltőáram beállítással is. Ezen felül nem csak tölteni tudunk, hanem akkut lemeríteni, regenerálni, vagy a több cellás Lithium akkuk cellái közötti feszültségegyenetlenségeket kiegyenlíteni, azaz balance-olni. Mindezek mellett felmerülhet az igény, hogyha kimegyek a mezőre modellezni, nagyon messzire mindenfajta áramforrástól, akkor jó lenne ha 12V-ról (a nagy autóm akkumulátoráról) is tudnék tölteni.

Nézzünk erre egy jó opciót: Az EV-Peak C3 töltő

Természetesen egy kínai gyártó termékéről van szó, de pánikba nem kell esni, a kivitel elsőre kézbe véve abszolút profi, eloxált aluminium ház, két soros LCD kijelző, valamint vízálló gomb panel jellemzik a töltőt. Az egyik oldalán megtaláljuk a hálózati tápkábel csatlakozását és egy kisebbet, ami a 12 V-os kábelnek a helye. A túloldalon pedig a töltőkábel kimenetei vannak és a balance tálca csatlakozója. A töltő súlyán érezni, hogy nincs kispórolva belőle az anyag, szokták mondani: a súly a megbízhatóság jele.

Az aluminium ház egyébként jó választás a gyártó részéről, hiszen egy folyamatos passzív hűtést biztosít töltőnknek, ami főleg nagy árammal való töltéskor, vagy nagy kapacitású akkuk hosszú töltési idejei esetén, vagy a nyári melegben válik majd hasznunkra.

Paraméterek:

Az EV-Peak C3 töltő 50W-os teljesítménnyel rendelkezik töltés esetén, és 5W-al tud meríteni. A maximálisan beállítható töltőáram 6 Amper. Meríteni 2 Amperrel tud, valamint 0,4 A-el végzi a balance-olást. Lithium akkumulátorokat1-től 6 celláig tud kezelni, NiMH és NiCd akkumulátorokat pedig 1-15 celláig. Ólomzselés (Pb) akkukat 2-24 V-ig tölthetünk (azaz 1-12 cella). Vagyis a nagy autónk akkuját is tudjuk tölteni ha nincs erre a célra külön töltőnk.

A töltés végeztével (mindenfajta akkumulátor esetén) a töltő lekapcsol, tehát az akku túltöltéséről és emiatt kialakuló tűzről vagy károsodásról szó sem lehet. Ezt viszont nem lehet eléggé túlbiztosítani, úgyhogy a töltőbe került egy túltöltés elleni plusz védelem, ahol azt a kapacitást határozhatjuk meg ahol biztosan megáll a töltés, ha végzett az akku feltöltésével a töltő, ha nem. Illetve hasonló célból egy időkorlátot is beállíthatunk.

Mit találunk a csomagban?

A dobozt kibontva megtaláljuk az EV-Peak C3 töltőt, mellette pedig (jegyzem meg, hogy igényes az elhelyezés és a csomagolás is) egy hálózati kábelt, egy Dean (azaz T) csatlakozós töltőkábelt, egy 12V-os betápkábelt (csipeszes végződéssel) és egy balancer tálcát találunk.

Sajnos ha másfajta csatlakozókat használunk akkor szükségünk lesz töltőkábelre, vagy átalakítóra. Itt remélhetőleg találtok megfelelőt: Töltőkábelek

A töltő menürendszere a hasonló töltők esetében jól megszokott lépcsőkből áll, és a 4 gombbal történő paraméter beállítás is ugyanaz: a baloldali gomb a visszalépés a menük között, illetve a töltés megállítása (Esc,Mode), valamint ezzel válthatunk az akkutípusok között. A középső két gomb az éppen kiválasztott paraméter növelésére vagy csökkentésére szolgál (például töltőáram), a jobb oldali pedig a kiválasztott paraméterek elfogadására, illetve a következő paraméterre ugrásra, és a töltés indítására szolgál (Start, Enter).

Aki egyszerűbb töltőről egyszer okostöltőre vált, nem fogja megbánni. Néhány alapvető dolog elsajátítása után (mekkora az optimális töltőáram pl.) nagyon egyszerű ezeknek a töltőknek a kezelése és sok töltőt ki tudunk vele váltani a ház körül, túl azon hogy modellezésben szinte nélkülözhetetlen, ha nem akarunk 12 órát várni egy komolyabb kapacitású, mondjuk 5000 mAh-ás akku feltöltődésére.

Amit pedig talán még fontosabb, és bár említettem már, de nem lehet elégszer: a biztonság. Első lépésben persze a felhasználó feladata a megfelelő akkutípust és töltőáramot kiválasztani, mert enélkül az eredmény vagy egy félig töltött akku lesz, vagy egy tönkrement akku. Rosszabb esetben tűz. DE! Ha jól választottuk ki az akkutípust, akkor szinte 0 az esélye bármi probléménak. A töltőnk meg fogja oldani. Szól ha valami baj lenne az akkuval, tehát akár a modellünket is megmentheti közvetve, időben lekapcsol, stb.

Összességében mindenkinek tudom ajánlani ezt a töltőt (1 év garanciával),amit itt tudtok megvásárolni: EVPeak C3 töltő