Mai bemutatóban a Futaba autós távirányítói közül a 4PLS-t nézzük meg közelebbről. A 4Pxx termékvonal több, eltérő tudású és így eltérő árú típust tartalmaz.
A kiválasztott Futaba 4PLS a belépő szint a 4-es sorozatba, a kistestvér. Ez azonban ne tévesszen meg senkit, hiszen a 4PLS mindent tud, amit egy mai, modern, pisztolytávnak tudnia kell.
Két nagyobb testvére van még a 4-es sorozatban, ezek a 4PV és a 4PX, néhány plusz szolgáltatással és színes kijelzővel de nagyon hasonló kialakítással.
A távirányítót ez a doboz rejti, és egy hungarocell doboz védi a külső behatásoktól. A dobozban a távirányítót, az R304SB, 4 csatornás, telemetriás vevőt és egy kapcsolót találunk.
A 4PLS, hűen a Futabától már megszokott magas minőséghez, egy nagyon ergonomikus kialakítású, könnyű és szolgáltatásokkal telezsúfolt távirányító, miközben megőrizte a menürendszere a könnyű átláthatóságot és kényelmes, egyszerű beállítás lehetőségét is.
Ez egyébként csak akkor lesz nagyon kézzelfogható, amikor egy nem Futaba távirányítóval egyszerre vizsgáljuk egy-egy funkció beállításának bonyolultságát. Látszik, hogy a Futabának több évtizedes tapasztalata van a megfelelő ergonómia kialakításában és a felhasználói felület tökéletesítésében is.
Természetesen 2.4GHz-es frekvencián üzemelő távról van szó, ahogy az ma már elvárható. Nincs kristályvariálás, nincs frekvenciaütközés. A kommunikáció T-FHSS rendszerű.
2010-ben jelent meg az FHSS, (Frequency Hopping Spread Spectrum), vagyis szórt spektrumú frekvencia ugrás a távirányítóinkban. Ez a Futaba, mint a modelltávirányítók első számú gyártójának és fejlesztőjének költséghatékony megoldása volt, mellyel a modellezők számára is elérhetővé vált a kényelmes 2.4GHz-es irányítási technológia. A biztonságon túl további előnye az alacsony késleltetés (tehát az általunk kiadott parancs és annak végrehajtása között eltelt idő), illetve, nem elhanyagolható az sem, hogy ezekkel a rádiókkal már nem kell „kardozni” modellezés közben, hiszen már nincs szükség a közel méter hosszú, kihúzható antennákra sem.
Amint a nevében is benne van, a távirányító jele frekvenciáról frekvenciára „ugrik” másodpercenként sok százszor. Ez az ugrálás és az egyéb alkalmazott algoritmusok teszik lehetővé a teljes védelmet adott csatornára vonatkozóan.
Az FHSS és az S-FHSS rendszerek kompatibilisek az FTR (Futaba Transmitter – Ready) rendszerekkel. Vagyis egy ilyen vevővel ellátott RTR autót is tudunk irányítani mondjuk egy meglévő, FHSS kompatibilis rádiónkkal.
Kétségtelen, hogy a rádiótávirányítás ma már funkciók sokaságát biztosítja a modellező számára. A 4PLS sem kivétel ez alól, mégis, legfontosabb addicionális szolgáltatása a Telemetria biztosítása.
10 évvel ezelőtt elképzelhetetlen volt, hogy a robbanómotoros modellem modellmotorjának hőmérsékletét a távirányítóm kijelzőjére nézve leolvassam, így megelőzve egy esetleges rossz karburálásból eredő meghibásodást. Ahogy azt sem tudtam a távirányítómra pillantva megmondani, hogy a fedélzeti elektronika áramellátásáról gondoskodó vevőakkuban mennyi delej maradt még. Köridőmérésre, teljes futamidő mérésre sem volt lehetőség.
Nos, a 4PLS kijelzőjén az modellbe helyezett érzékelők minden adata leolvasható. Információt kapunk a vevőakku feszültségéről, a motor fordulatszámáról, a motor hőmérsékletéről, illetve kimenő feszültségről. Beállítható a mintavételezés sűrűsége, sőt, ezeket az adatokat későbbi elemzés céljára elmenti. Hogy ez miért fontos? Azért, mert nagyon jó azt tudni, hogy adott pillanatban pontosan mi történik a modell fedélzetén, nem pedig leállás után hirtelen leolvasni az értékeket, a kettő között ugyanis döntő különbség lehet.
A távirányítóhoz azonban ezeket a szenzorokat nem kapjuk meg, azokat külön kell megvásárolnunk. Amit mindenképpen javaslok, az az SBS-01TE hőmérséklet szenzor beszerzése. Ez nem csak robbanómotoros modell, hanem elektromos modellautó esetén is nagyon hasznos dolog.
Másik ilyen hasznos funkciója a távnak a frissíthető firmware-e. Vagyis amennyiben a gyártó új szoftvert ad ki, azt feltölthetjük a távirányítóra. Így sokáig élvezhetjük ugyanazt a távirányítót egy esetlegesen bővített funkció-készlettel.
Főbb funkciók:
- 40 modell memória (erre ritkán van szükség, de azért 1-5 modell előfordulhat bárkinél J )
- 4 csatornás vevővel
- Brake mixing, vagyis fék mix a nagyméretű modellek fékrendszereinek beállításához
- 4WS mixing – 4kerék kormányzás mix – Crawlerekhez szükséges mix funkció
- Dual ESC mixing – szintén Crawler felhasználásnál lehet szükség rá
- Állítható trigger pont a gáz/fék karon
- Állítható ellenállás érzet a kormányon
- Display switch – ezzel a beállításokat úgy tudjuk a bekapcsolt távirányítón variálni, hogy közben jelet nem ad ki a távirányító magából.
- Köridőmérés: 100 kör mérése maximum, teljes futamidő, gázkar meghúzásával indítható időmérés, beállított időközönként tankolásokra figyelmeztető hang.
- 128×64 pontos, háttérvilágítással rendelkező LCD kijelző.
- Fail safe minden csatornára
- Life, NiMH akupakkot is tehetünk bele a 4 darab AA ceruzaelem helyett
- Beépített töltő-csatlakozó
- Inaktivitás esetén hangos jelzés (amennyiben bekapcsolva hagyjuk de nem nyúlunk a távirányítóhoz, egy idő után jelez, hogy legyünk kedvesek kikapcsolni)
Természetesen a fentieken kívül az összes elvárható alap funkciót tudjuk állítani a menüből, (EPA, Trim, Ch reverse, stb) de ez természetes…
Egy modern funkciókat tartalmazó, opcionálisan bővíthető, jó ergonómiájú táviránytó, melyet szívesen ajánlok mind hobby felhasználásra, mind pedig versenyzőknek.
A Futaba 4PLS távirányítót itt vásárolhatjuk meg!
Egy gondolat “Futaba 4PLS távirányító” bejegyzéshez
Hozzászólások lehetősége itt nem engedélyezett.