Nitrós motor hibaelhárítás

Nitrós motor hibaelhárítás – mit tegyünk, ha nem indul vagy rosszul működik?

Minden robbanómotorral szerelt modell tulajdonosa előbb utóbb találkozik a problémával, amikor nem indul be a modellmotor, avagy beindul, de teljesítménye csapnivaló, folyamatosan leáll, akaratunk ellenére felpörög, egyszóval nem úgy működik, ahogy azt mi szeretnénk.

Mai cikkünk segít végiggondolni, hogy ezeknek a hibáknak mik lehetnek az okai, mi az, amit ellenőriznünk kell, annak érdekében, hogy modellmotorunkat működésre bírjuk.

Mivel a robbanómotoros modellek többsége „nitrós” robbanómotor, első körben nézzük az ezekkel kapcsolatos teendőket.

A modellmotorok mérnöki műremekek számomra, rendkívül precízen megmunkált, szorosan illesztett, méretükhöz képest hatalmas teljesítmény leadására képes erőforrások.

Működésükhöz nem kell más, mint megfelelő üzemanyag, oxigén, és gyújtás, nem beszélve természetesen a tökéletes műszaki állapotról. Amikor a modellmotorral probléma adódik, általában ezek azok az alapok, melyek közül egy vagy akár adott esetben több összetevővel is gond van.

Üzemanyag:

Mint tudjuk, az üzemanyaguk metilalkohol alapú, szintetikus olajjal és nitro-metánnal keverve. Ez az az üzemanyag, amivel ezek a motorok működni képesek.

Nézzük, mik azok a hibák, melyek kizárása esetén abban biztosak lehetünk, hogy ezzel az alkotóelemmel nincs gond.

Az üzemanyag mérgező voltára való tekintettel, a modellezők többsége nem pancsol, vagyis nem magának keveri ki a szerinte legjobb keveréket, hanem bemegy a modellboltba, kér egy megfelelő, a motormodellhez és a felhasználási igényhez passzoló keveréket.

  • Modellautóhoz autós üzemanyagot a megfelelő nitró % tartalommal.
  • Helihez, modellhelis üzemanyagot, szintén a megfelelő nitró % tartalommal
  • Repülőhöz ugyanúgy.
Tornado
Tornado Üzemanyagok

Első lépés, hogy a megfelelőt vegyük. A modellmotorok hűtését ugyanis nem csak a blokk és hengerfej hűtőbordái adják, hanem maga az üzemanyag is. Eltérő beépítésük és motorkarakterisztikájuk miatt azonban a modellmotorok eltérő üzemi környezetben is dolgozhatnak. Gondoljunk csak egy off-road autó modellmotorjára, meg egy szélsebesen repülő gép modellmotorjára.

Nem egyforma olaj %, nem egyforma nitró % kell ahhoz, hogy optimális legyen a modellmotor működése.

Vagyis válasszuk a megfelelő üzemanyagot!

Másik fontos paraméter, hogy az üzemanyagnak frissnek kell lennie. Kémiai törvényszerűség, hogy az alkohol alapú üzemanyagunk nagyon szereti felvenni a környezetből a víz molekulákat, és jól meg is kötni. Ezzel csak az a baj, hogy vízzel nem működnek a robbanómotorok. Tehát a nyitva felejtett üzemanyagkannában tárolt, több hónapos üzemanyag biztosan nem lesz megfelelő a modellmotor üzemeltetéséhez. Adott esetben még ha be is indul vele a motor, jól beállítani már nem fogjuk tudni a karburátort, és az egyébként jól beállított modellmotort teljesen elállítjuk és még így sem születik meg a várt eredmény. Ebből az okból kifolyólag, a már tankba kitöltött, de el nem használt modell-üzemanyagot sem tároljuk a modellben. Vagy kiszívjuk a tankból és visszatöltjük a tároló kannába, vagy pedig elhasználjuk, tehát addig üzemeltetjük még a modellt, amíg ki nem ürül a tank.

Gondoskodni kell arról is, hogy semmilyen szennyező anyag ne legyen az üzemanyagban. Érdemes az üzemanyagrendszerben üzemanyagszűrőket használni, ezek megfogják a lebegő részecskéket és így azok nem jutnak be a motorba, ami egyébként a motor gyors kompresszióvesztését és így tönkremenetelét jelentené.

Levegő (oxigén):

A modellmotor, mint minden robbanómotor, nem csak az üzemanyag alkotóelemeinek keverékével, hanem az üzemanyag és az oxigén együttes keverékével tud működni.

A megfelelő oxigén-üzemanyag keverék képzéséről a modellmotorokon is egy úgynevezett karburátor gondoskodik.

Amennyiben a karburátor rosszul van beállítva, rossz lesz a keverék, valamelyik alkotóelemből vagy kevés, vagy túl sok lesz, és motorunk vagy nem indul, vagy hibásan működik.

A karburátor helyes beállítása kezdő modellezőknek általában gondot szokott okozni, pláne akkor, ha a cikkben említésre kerülő, egyéb hibaforrások közül egyszerre több is jelen van adott pillanatban. (tegyük fel a karburátor beállítása alapvetően jó, de mi nem megfelelő üzemanyaggal próbáljuk életre lehelni a motort… )

A modellünkhez kapott felhasználói kézikönyvek általában részletesen megmutatják a modellmotor karburátorának helyes, alap beállításait. Amennyiben elakadtunk, érdemes visszamenni az alapbeállításokra, és megnézni, hogy úgy sikerül e elindítani a motort. Általában, és amennyiben egyéb műszaki gond nincs, megfelelő az üzemanyag is, el fog indulni a motor.

Mitől lehet még gond a megfelelő keverék képzéssel?

A karburátorhoz csatlakozik egy légszűrő általában (főleg autókon, repülőkben általában ezt nem használják)  Amennyiben a légszűrő áteresztő képessége nem megfelelő, mert mondjuk elkoszolódott, vagy túl sok légszűrő olaját használtunk, előfordulhat, hogy nem jut be megfelelő mennyiségű levegő a karburátorba és így a keverékünk sem lesz rendben.

Használjunk mindig tiszta légszűrőt, megfelelő áteresztő képességgel, helyesen beolajozva, hogy rajta keresztül a motorba nem jusson be szennyezőanyag!

Tegyük fel, hogy az üzemanyagunk rendben van, a karburátor a gyári beállításokon van, és tiszta légszűrő gondoskodik a megfelelő levegőellátásról. Ekkor jöhet a harmadik fő elem, melyre oda kell figyeljünk.

Gyújtás

Amennyiben elméletileg a keverék rendben van, helyes a karburátor beállítása, a motorba jutó üzemanyag keveréknek be kell gyulladnia.

Modellmotorunk kétütemű motor általában, de a gyújtása nem hasonlít sem a benzines motorok, sem pedig a dízel üzemű motorok működésére sem teljesen. Benzines motoroknál a gyújtást és a keverék berobbanását egy szikra biztosítja, míg dízel motoroknál az izzítást követően már az összesűrített keverék öngyulladása okozza a keverék berobbanását.

Nitrós modellmotorjaink keverékének begyújtását a sűrítési ütem után a modellmotor hengerfejébe csavart úgynevezett izzitógyertya, izzógyertya hajtja végre.  Ebben a gyertyában egy feltekert, nagyon vékony szálú fémszálat találunk.

izzogyertya

Ezt, a beindítás során egy külső áramforrás segítségével (izzítóval) tápláljuk meg, a rákötött feszültég miatt a vékony fémspirál felizzik. A motor indítása után a külső izzítás eltávolítható, onnantól a modellmotor munkaütemei, az üzemanyag és az izzószálban lévő platina kémiai kölcsönhatása tartja izzásban az izzószálat, és gyújtja be az üzemanyag keveréket és tartja működésben a motorunkat.

Nos, ez az izzószál a hőterhelés, az ütések, a karburálási problémák miatt és amúgy a használat miatt is idővel sérül.

Amennyiben alakja eltorzul, nem teljes felületén izzik, egy idő után képtelen lesz megfelelően begyújtani a keveréket, vagy pedig a beindult modellmotort nem tudjuk optimális teljesítményre hangolni miatta.

Ez egy vékony izzószál, izzógyertyából különböző hőértékűek is rendelkezésünkre állnak, melyet a környezeti hőmérséklet változásával bizony érdemes cserélgetni.

Egyéb problémák, melyek még előfordulhatnak:

Sok olyan gond akadhat még, melyekkel a modellező találkozhat, és egyik vagy másik alaposan meg tud téveszteni minket, másfajta problémára gyanakodunk és azzal együtt tévútra kerülünk….. és így mást rontunk el, mint amin javítani kellene.

Nézzük, mire kell még figyelni!

A motor működésében résztvevő fő alkotóelemiről beszéltünk.

Feltéve, hogy jó az üzemanyagunk, helyes a karburátor beállítás, légszűrő is rendben van, izzógyertya is tökéletes!

.. és még sem működik jól a motor!?!?!

Egyrészről, mint azt látjuk, az üzemanyag ellátás egy kényszer-nyomásos rendszerben történik. Nincs AC pumpa a legtöbb modellben. Tehát az üzemanyag a tankból, üzemanyagcsövön keresztül jut el a karburátorig. A kipufogó rezonátoron levő szelepre akasztott cső pedig a tank egy másik csatlakozási pontján zárja a rendszert.

Ez a nyomás, a karburátor szívó hatásával együtt hozza létre az üzemanyag áramlást.

 

Amennyiben ebben a rendszerben valahol tömítetlenség keletkezik, a nyomás elillan, és az üzemanyag nem jut be a karburátorba a tankból. Vagy még rosszabb, hogy valamennyi eljut. Ekkor azt fogjuk gondolni, hogy rossz a karburátor beállítás, túl szegényre van állítva a keverék…. és jól elállítjuk az amúgy jó karburátorunkat, és persze így sem lesz jó a végeredmény.

Ennek kizárására nézzük át elsőként az üzemanyagcsöveket. Amennyiben repedést, szivárgást találunk, cseréljük ki a csövet. Szintén okozhat gondot az üzemanyagtank sapkájának rossz záródása, egy elrepedt üzemanyagtank. Amennyiben a tanksapka nem zár, a tömítetlenség szintén fenn fog állni, ugyanolyan problémát okozva.

Ugyanilyen tömítetlenség lehet a motorra csatlakozó bármilyen alkatrész környékén. Karburátor tömítőgyűrűk, leömlő tömítőgyűrű, hátlap csatlakozása, hengerfej megfelelő rögzítése… Ezekre is figyeljünk oda. Ahol szakadt tömítéseket találunk, cseréljük ki ezeket.

Találkoztam olyan trükkös problémával is, amikor a leömlő és a rezonátor csatlakozása egy széles gumidarabbal volt megoldva, ez alatt pedig nem látszott, hogy a modellautó korábbi ütközéséből fakadóan, egy kompozit műanyag darab, mely a kipufogó csatlakozásából szakadt le, de nem teljesen, ad hoc módon, egyfajta csappantyúként zárta el a kipufogógáz útját a rezonátor felé. De csak néha… A gumitoldalék alatt rejtve produkálva ezt az egészet…

Így a modellmotor, hol vidáman működött, hol pedig egy kehes ló összes tünetét produkálta. Természetesen a végső kétségbeesés miatti teljes rendszer szétborítása közben találtam meg a hiba okát. De addigra már én is mindent kicseréltem, átállítottam. A rezó cseréje, tehát a valódi hiba javítása után állíthattam vissza a karburátort eredeti beállításaira…

 

Fentiek természetesen csakis akkor igazak, amennyiben modellmotorunk belső alkatrészei egyébként jó műszaki állapotnak örvendenek.

Egy kopott, kompressziót vesztett motort soha nem fogunk tudni beállítani, annak működése akkor is bizonytalan lesz, ha mindent jól csinálunk, végül pedig nem fogjuk tudni beindítani a motort. Ekkor ezen már csak a modellmotor felújítása segíthet. Egy minden porcikájában szétkopott karburátort nem fogunk tudni beállítani, falsot fog szívni a motor, és a találkoztam már olyannal is, maikor az egyes tűk beállításaiért felelős csavarok állítása volt lehetetlen, mert a rázkódástól maguktól elállítódtak, ugyanis annyira szét volt már tekergetve a karburátor.

Egy jó műszaki állapotban lévő modellmotor és a megfelelő kiegészítőkkel stabil dolog. Éppen, hogy csak finom hangolni kell ezeket, nem kell állandóan csavargatni.

Akinek mégis kell, az gyanakodjon a fenti problémák egyikére, vagy több egyidejű probléma meglétére.

A fenti problémaforrások átgondolása, kizárása, kiküszöbölése, sok szenvedéstől menthet meg minket. Éppen ezért ajánlom figyelmetekbe a helyes motorbejáratásról, a karburálásról, az üzemanyagokról, izzógyertyákról szóló cikkeinket is.

Ezek áttanulmányozása sok kérdésre adhat választ, segítheti a modellmotorok működésének megértését, beállításuk elsajátítását, ami, hosszú távon egyrészről kíméli a pénztárcánkat, de legfontosabb érv mindemellett, hogy a modellezés a tudás hiányában átkozottul idegesítő tud lenni, míg biztos tudás birtokában az egyik legtökéletesebb szabadidős kikapcsolódás és időtöltés is egyben!

Amennyiben az anyagok áttanulmányozása után is van még kérdésünk, ne féljünk segítséget, tanácsot kérni tapasztaltabb modellezőktől, vagy menjünk be a Modell & Hobby egyik üzletébe, és kérjünk tanácsot az ott dolgozó kollégáktól. Szívesen segítenek, sőt, a náluk vásárol modellek átnézést, szervizelését is vállalják, ha elakadtunk!

Modell & Hobby üzleteinek elérhetőségei

Vélemény, hozzászólás?

%d blogger ezt szereti: