RTR vagy egyéb…
A sorozat I. részében nagy általánosságban megnéztük, milyen kérdéseket kell feltennünk magunknak ahhoz, hogy első modellünk kiválasztása könnyebb legyen, és a döntés időtálló, lehetőségeinek és elvárásainknak megfelelő is legyen ugyanakkor.
A II. részben azt néztük meg, hogy mi alapján érdemes eldönteni, hogy a választott modellünk elektromos meghajtású, avagy robbanómotoros modell legyen.
A sorozat mai, III. részében az RTR és egyéb rövidítések jelentését, és így annak eldöntését vizsgáljuk, hogy a kiválasztott modellből melyik verzió számunkra a leginkább megfelelő. Ehhez azonban meg kell ismerkednünk néhány, a modellezésben előforduló rövidítéssel.
Autómodelleknél és hajóknál találkozunk leginkább az alábbiakkal:
RTR – Ready-to-Run, vagyis „futásra”, használatra kész
Ebben az estben modellünk gyárilag összeszerelt, működéséhez szükséges minden fő komponenst tartalmaz a doboz. Elektromos meghajtású modell esetén általában az akkumulátor feltöltése az egyetlen feladat és azonnal használható a modellünk. Előfordulhat, hogy RTR autó megnevezéssel azért nem teljesen kapunk mindent meg, ami szükséges a működéshez. Lehet, hogy a készletben nincs benne a távirányító bekapcsolásához szükséges 4-8 darab ceruzaelem. Az is lehet, hogy az akkumulátorok a készlet részei, de a feltöltéséhez szükséges töltőt nem kapjuk meg.
Robbanómotoros modelleknél a legtöbb esetben az RTR elnevezés mindig azt jelenti, hogy jóllehet modellünk valóban teljesen működőképes, de a működtetéséhez szükséges üzemanyagot nem találjuk meg már csak a biztonság miatt sem a dobozban. Így nagy valószínűséggel üzemanyagot, üzemanyagflaskát és izzítót is be kell szerezzünk ahhoz, hogy a modellünket be tudjuk indítani.
ARTR – Almos Ready-to-Run, vagyis majdnem „futásra”, használatra kész
Fenti rövidítés általában egy gyárilag teljesen összeszerelt modellt takar, azonban a modellünk ebben az esetben valamilyen fő komponenst nem tartalmaz. Ilyen lehet pl. egy elektromos modell esetén a fedélzeti elektronika teljes, vagy részbeni hiánya (nincs motor/szabályzó, akkumulátor, szervó, avagy távirányító és vevő páros beépítve).
Általában ARTR modellt akkor érdemes választanunk, ha egyébként már rendelkezünk a készletből hiányzó alkatrészek többségével és azokat szeretnénk beépíteni új modellünkbe.
KIT – Építőkészlet
Ebben a verzióban modellünk gyárilag nem került összeszerelésre, az teljesen darabokban van, apró darabokból kell összeszerelnünk. Ezen felül semmilyen fedélzeti elektronikát nem tartalmaz a készlet és semmilyen további kiegészítőt sem.
Ilyen építőkészlet verziót általában akkor érdemes megvenni, ha saját elképzeléseink alapján szeretnénk a szükséges kiegészítőket kiválasztani, szeretnénk mi magunk összeszerelni modellünket, vagy éppen egyedi festést akarunk létrehozni. Jellemzően versenyzésre is alkalmas modellek között találunk sok KIT formátumú modellt.
RTF – Ready-to-Fly
Általában repülőgépmodellek, drónok és helikopterek kapcsán találkozhatunk a fenti rövidítéssel. Ebben az esetben a készletben minden benne van az összeszerelt modellel együtt, ami ahhoz kell, hogy a dobozból kivéve azzal repülni is tudjunk. A robbanómotoros modelleknél általában az üzemanyag, izzító és egyéb addicionális kiegészítők itt sem megtalálhatóak.
ARF – Almost-Ready-to-Fly
Ebben az esetben a modellen még egy kicsit dolgozni kell ahhoz, hogy működésre bírjuk. Esetleg be kell szereljünk egy szervót vagy egy motort, akkumulátorra lesz még szükség, de az is lehet, hogy egy kis ragasztás is vár még ránk, mielőtt repülni tudunk.
BNF – Bind-N-Fly
A Bind-N-Fly termékek mindent tartalmaznak, ami a működéshez szükséges, kivéve a távirányítót. Ebben az esetben a már meglévő távirányítóhoz fogjuk párosítani modellünket a modellben levő vevő egység segítségével. Érdemes természetesen biztosra menni azzal kapcsolatosan, hogy meglévő távirányítónkat képes leszünk a BNF modell vevőjével összepárosítani, vagyis azok kompatibilisek egymással.
PNP – Plug-N-Play
A PNP modellek teljesen összeszerelve érkeznek, viszont a fedélzeti elektronikából a szervókat, motorokat és ESC-t tartalmazzák. Nem tartalmazzák a távirányítót és a vevőjét, vevőakksit és töltőt sem.
Most, hogy tudjuk, a legsűrűbben előforduló rövidítések mit jelentenek, jobban tudunk választani a kínálatból.
Amennyiben kezdő modellezők vagyunk, mindenképpen RTR modell kiválasztása a leginkább javasolt. Természetesen, ha egy versenyen kapott el minket az érzés, és az azóta eltelt idő óta alaposan beleástuk magunkat a szakág rejtelmeibe, lehet, hogy már saját koncepciónk van arról, milyen alkotóelemekből épüljön fel a modellünk, sőt, mi magunk akarjuk azt teljesen összeállítani. Ekkor már nem biztos, hogy RTR modellre van szükségünk, lehet, hogy ARTR, ARF vagy éppen egy KIT modell a megfelelő számunkra.
Az is jól látszik, az, hogy valami RTR, gyártónként is eltérhet, mit is jelent adott modell esetében igazából. Lehet, hogy adott modell tényleg teljesen RTR. Mindent megkapunk a modellhez, még akkumulátor töltőt is, sőt AA elemeket a távirányítóhoz. Viszont általánosságban elmondható, hogy robbanómotoros modelleknél nem fogunk a dobozban üzemanyagot találni. Márpedig a működéshez az is kell. Sőt, számos egyéb kiegészítő is.
A következő kiegészítők kellenek egy „nitrós” robbanómotorral szerelt modell beindításához:
- Speciális modell üzemanyag
- Tankolóflaska
- Izzító
- Akkumulátor töltő
- Vevő akkumulátor
Ezen felül nem árt készülni néhány tartalék alkatrésszel:
- Plusz izzítógyertya
- Gyertyakulcs
Amennyiben a modellmotor nem berántós hátlappal rendelkezik, akkor valamilyen módon a motort a beindításhoz meg kell forgatni. Ekkor még szoba jöhetnek a következő kiegészítők is
- Startpad
- Rotostart
- Starter – modellrepülő beindításához
- Üzemanyagpumpa
Elektromos modellek esetén általában a gyári akkumulátor mellé plusz akksik beszerzése és/vagy egy nagyobb teljesítményű akkumulátor-töltő megvásárlása jöhet még szóba.
Az egyéb, még megfontolásra érdemes kérdéseket a sorozat befejező, 4. részében nézzük át.