HPI Bullet Flux MT – elektromos, RTR, 1/10-es méretarányú, Monster Truck modellautó

A HPI Bullet sorozatának Monster Truck verziója lesz a mai bemutató alanya. Ez nem egy új modell, korábban is volt MT verzió a modellből, sőt, ebből a verzióból nitrós, robbanómotoros kiadás is létezik. Mint a HPI modellek általában, ez is egy jó minőségű, jól megtervezett modell, így nem a legolcsóbbak közé tartozik, jóllehet, mint minden műszaki cikkre, ezekre is igaz, hogy a picivel drágább modellek sokkal jobban bírják a gyűrődést, kevesebbet kell rájuk költeni hosszabb távon.

RTR modellről van tehát szó, vagyis a modell teljesen készre szerelve, festve, beállítva kerül elő a dobozából. A teljes fedélzeti elektronika adott, ami ebben az esetben, mivel a HPI „Flux” fantázianévvel ellátott szabályzó – motor párosát jelenti, egy erőteljes, brushless meghajtás, vagyis egy strapabíró, nagy teljesítményű elektromos párost takar.

A csomagolás a HPI-től megszokott formavilág, ez a doboz rejti a modellt és minden szükséges kiegészítőt.

HPI Bullet Flux MT 110663

A csomagolás

A tartozékokat egymás után kivéve, találunk a dobozban az autón kívül egy nagyon részletes használati utasítást, a HPI My Garage felülethez egy regisztrációs kártyát, 4 darab ceruzaelemet a távirányítóhoz, pár szerszámot, futóműgeometria átállításhoz néhány futómű alkatrészt, és természetesen a dobozban van a modell távirányítója is, ami egy 2.4 GHz frekvencián működő, ún. pisztoly távirányító, vagyis egy ravasszal húzzuk a gázt és fékezünk, illetve egy kormánykerék segítségével kormányozzuk az autónkat. Mivel a távirányító 2.4 GHz-es, már nem lesz gondunk akkor sem, ha egyszerre többen modellezünk, nem fogjuk zavarni egymást.

Mindemellett beépített fail safe rendszerrel rendelkezik a modell, vagyis amennyiben mondjuk a távirányító lemerülne, és nem kap jelet a modellautó vevőegysége, egy kontrollált fékezés és megállás után modellünk nem fog elszabadulni. Ez jó dolog, nekem elhihetik, nem is olyan régen még meglehetősen gyakran üldöztünk, különböző okokból az irányításukat elvesztett autókat hosszú pereken át ennek az elektronikának a hiányában.

Amit nem találunk a dobozban

… az a modell áramellátásáért és meghajtásáért felelős akkumulátor és a hozzá való töltő. Ezt mindenképpen be kell szerezzük a modell megvásárlásával egyidejűleg, amennyiben otthon még nem rendelkezünk ilyen akkupakkal.

Az új MT egy nagyon szép fényezést kapott, ami a fekete, narancs és ezüst fő színek keveréke, amihez nagyon szépen passzol a fekete-ezüst króm felniken feszülő igazi, hamisítatlan monster truck-okra jellemző gumi.

A karosszérián elhelyezett matricák tovább finomítják a látványt, teljesen élethű a modell.

A fedélzeti elektronikáról is megéri egy kicsit bővebben írni, mert az elég izmos lett. Mindenki szereti, ha a modellautója nem hasonlít a játékautókra, sem mozgásában, sem kidolgozottságában, sem pedig sebességében. Nos, itt egyikkel sem, de főleg nem lesz gond az utolsó feltétellel. Pokoli gyorsaságra képes a modell a HPI elektronikájával.

A HPI Flux rendszer, mint mondottam, egy szénkefe nélküli, vagyis brushless technológia, ami a Savage XS, Savage Flux HP, vagy például a Vorza Flux HP modelleket is őrületesen meghajtja.

Ennek a sorozatnak a Flux MMH-4000KV motorja került beépítésre a hajtásláncba, ennek vezérléséről pedig a vízálló Flux EMH-3S elektronikus fordulatszámszabályzó gondoskodik.

Mivel a modell 1/10-es, és a jól átgondolt tervezésnek köszönhetően nem ólomsúlyú, így a teljesítmény meglehetősen nagy lett. A szabályzó pofás darab, 7 cellás NiMH vgy maximálisan 3S LiPo akkupakkot tud kezelni. Mindenképpen 2 vagy 3 cellás LiPo akkut javaslok a modellhez, ezek az akkumulátorok képesek a valódi arcát megmutatni modellünknek.

A szabályzó programozható, nagyon sok üzemmódot ismer, így más alkalmazásokra is megfelelő lehet később (pl. crawler). Programozásához beszerezhetünk külön programozó kártyát is, de természetesen a nyomógombok segítségével is beállíthatjuk az egyes értékeket amennyiben változtatni akarunk valamilyen beállításán.

Éppen utána is olvastam a szabályzónak, és erről jut eszembe, hogy ide is írjam, a vízállósága és porállósága nem azt jelenti, hogy lapátolhatjuk bele a finom homokot, vagy tengeralattjáróként a vízbe ugrathatunk a modellel, mert akkor biztosan nem lesz hosszú életű az elektronika. DE esőben, vagy hóban is autózhatunk, kutya baja sem lesz az elektronikának. Ez jó, mert így akár a legvacakabb napokon sem kell lemondanunk kedvenc hobbinkról!

Ennek érdekében a vevőegység is egy por és vízálló házban került elhelyezésre, az akkupakkot is masszív, zárt doboz védi, a kormányszervónk pedig szintén cseppálló.

Vázfelépítését megnézve, egy masszív, 6061-es alumínium ötvözetből készült alvázra szerelt, nagyon masszív modellt láthatunk, az alváz széleit a préseléskor kicsit felhajlították, ez az off-road modellek esetén nem előnytelen, mivel ad egy plusz oldalvédelmet, illetve, kanyarban magasabbra kerül a hasmagasság.

Egy nagyon szépen átgondolt, kompakt elrendezést találunk az alvázon. Ez egyrészről jó súlyelosztást és így könnyű irányíthatóságot jelent, másfelől amennyiben szerelésre kerül sor, akkor sem fogunk feleslegesen szenvedni azzal, hogy hozzáférjünk a kívánt alkatrészhez.

Azt is mondhatnám, hogy kicsit buggy-s a felépítés, de azért vannak különbségek. Az látszik, hogy a tervezők igyekeztek a felépítmény egyes elemeit jól elhelyezni a fentiek érdekében. Így az akku súlyát az alváz ellenkező oldalán, a motor és motortartó, illetve a szervó súlya ellensúlyozza, a szabályzó a motor középvonalában van, és magasan, ezzel is védve a legtöbb kosztól, víztől és egyúttal segítve a hűtését. A kormányszervó elfektetve kerül beépítésre az alacsony súlypont érdekében.

A motor a meghajtást egy 54 fogas spúr kerék fogadja, mely az állítható, kéttárcsás csúszó-kuplungon keresztül adja le a hajtáslánc számára a meghajtását, innen kardánokkal jut az első és hátsó, acél differenciálművekbe. Ezekből a kihajtások továbbítják szintén kardánokkal a kerekekhez a hajtást.

A teljes hajtáslánc porvédős golyóscsapágyazott, ami segíti a simább futást és hosszú élettartamot is jelent egyben.

Állandó összkerék-meghajtásunk van tehát, és a kardánok alkalmazása az off-road körülmények között a lehető leginkább puritán és strapabíró is egyben.

A mindenhol független, kettős keresztlengőkaros futómű lengéscsillapítását lengőkaronként két-két olajos lengéscsillapító végzi. Ezeken a rugók előfeszítését távtartókkal tudjuk változtatni, olajak variálásával a csillapítás is változtatható, de természetesen a telók bekötési pontjai is állíthatók.

Erre a 8 lengéscsillapítóra szükség is lesz, én tudom, mit kapnak ezek a modellek, és mit képesek elviselni… hihetetlen!

A futóműgeometria állítható, méghozzá széles határok között. Az autót porrá lehet ültetni amennyiben az a feladat, hogy aszfaltos pályán tudjunk vele modellezni, és alacsony súlypontot akarunk beállítani. Ennek ellenkezője, a nagy ugratások túlélője is lehet a Monsterünk! Csak rajtunk múlik!

Összefoglalásul,

ez a modell egy nagyszerű modellautó, én magam szívből ajánlom azoknak, akik egy mindenre jó, alaposan megdolgoztatható, erős modellt keresnek. Mivel elektromos a modell, nem gond az üzemeltetés, természetesen egy jó töltőre és pár akkupakkra szükségünk lesz ahhoz, hogy jókat játszhassunk. A modell ebben partner lesz, mert nagyon korrekt építés!

A gyári videóban egymás mellett látható a nitrós és a flux verzió, érdemes megnézni!

A modellt a Modell & Hobby Kft. üzleteiben vagy on-line shopjában vásárolhatjuk meg.

Szükséges kiegészítők:

Akkumulátor.

4db ceruza elem, a távirányítóba.

Akkutöltő.

Magyar használati útmutató letöltése

Vélemény, hozzászólás?

%d blogger ezt szereti: