A HPI Trophy Flux RTR Truggy és buggy termékvonal nagyon régóta szerepel már a HPI kínálatában. Alapvetően az első truggy típus ebből a sorozatból, nagyon hasonló felépítés mellett, egy erős robbanómotorral szerelt változat volt, melynek továbbfejlesztett verzióját továbbra is megvásárolhatjuk HPI Trophy 4.6 néven, melyből a 4.6 a beépített „nitrós” robbanómotor hengerűrtartalmára vonatkozik.
Mai bemutatónk témája a Trophy termékvonal elektromos meghajtású, 1/8-as méretarányú truggy modellautója.
Nevében is benne van, hogy ez egy truggy, ami a buggy-k és a monster truck-ok egyfajta keveréke. Alapvetően buggy felépítésűek, azonban lengőkarjai hosszabbak, kerekei pedig nagyobbak, olyanok, mint a Monster Truck autók nagyméretű kerekei. Ezzel gyakorlatilag egy alacsony építésű, ugyanakkor széles nyomtávval rendelkező, így rendkívül stabil felépítés érhető el, miközben modellünkkel ott is tudunk autózni, ahol egy buggy autó, az alacsonyabb hasmagasság miatt már nem tudna elmenni.
Kicsit előre ugorva ugyan, de a fentiekre tekintettel, véleményem szerint, ez egy kiváló kezdőmodell azoknak, akik az 1/8-as méretű modellek között keresgélnek, és adott esetben egy könnyen kezelhető, jól irányítható, versenyképes modellt választanának. Ezzel a truggy-val bármit meg tudunk tenni, amit egy modellautóval off-road körülmények között meg lehet tenni.
A kategória nagy népszerűségnek örvend világszerte, így itthon is! Versenysorozatok mindegyikében indul 1/8-as truggy kategória. Népszerűségének a fenti felépítés az oka, egyszerűen könnyebb őket versenytempóban is irányítani, mint az egyéb kategóriák modelljeit.
Kanyarodjunk vissza magára az autóra!
Autónkat ebben a szép dobozban kapjuk készhez, kinyitás és kicsomagolás után így néz ki a tartalma:
A dobozban tehát ott lapul az autónk, teljesen összeszerelve, van távirányítónk, részletes felhasználói kézikönyv, HPI regisztrációs kártya a MyGarage felülethez, egy két kiegészítő futómű alkatrész.
Autónk RTR, vagyis Ready-to-Run, futásra kész! Ez ebben az esetben azt jelenti, hogy a dobozból kivéve menetkész a jármű. Ez igaz, hiszen az autó össze van szerelve, minden szükséges elektronika be van építve, kapjuk a távirányítót, és kapunk 4 darab AA méretű elemet, melyből 4 a távirányítóba kerül.
Annyiban viszont nem teljesen igaz, hogy a fedélzeti elektronika meghajtásához kellő akkupakkokat nem kapjuk meg az autóval együtt, illetve, az akkuk töltéséhez szükséges töltőt is meg kell vásároljuk majd, a választott akkupakkoknak megfelelően!
Autónk vízálló, ami egy off-road autónál jó szolgálatot tesz. Így játszhatunk vagy versenyezhetünk nedves füvön, esőben is akár. Teljesen zárt vevődoboz és vízálló, HPI SS-40WP szervó, vízálló szabályzó és motor teszik teljessé a képet. Természetesen ez a modellautó sem tengeralattjáró, víz alá ne merítsük a modellünket, mert az elektronika ugyan a fröccsenő esőt, olvadó havat bírja, de a víz alatt nem szívesen tesztelném le a drága fedélzeti elektronika tűrőképességét.
Természetesen modellünket modern, 2.4 GHz, zavarás-mentes, rádióadó és vevő páros segítségével, úgynevezett pisztoly-távval tudjuk irányítani. Funkcióit tekintve beépített failsafe érdemel említést, ez egy esetleges jelvesztés (pl: lemerül a távirányító) esetén autónkat megállítja. A távirányító működtetéséhez 4 darab AA méretű elem szükséges.
A fedélzeti elektronika úgy lett kialakítva, hogy a hobby modellezők igényein is túlmutasson képességeivel, így adott esetben akkor, ha versenyezni támad kedvünk, nem kell fedélzeti elektronika cserével kezdenünk, a FLUX Rage szabályzó és a Flux Scream 1965KV értékű motorja meg fog felelni az elvárásoknak.
A szabályzó folyamatos 80 amperes terhelést tud elviselni, csúcsterhelése 380 amper lehet. 6-12 cella NiMH, vagy 2-4 cellás LiPo akkupakkokat tud fogadni. (emiatt a rugalmasság miatt, és azért, mert adott esetben már rendelkezhetünk valamilyen akkumulátor szettel, nincs a készletben gyárilag akkupakk, mindenki az elvárása szerint választhat modelljéhez akkumulátort a modellboltban). Javasol kettő darab 2S, kemény tokozású LiPo akkupakk beszerzése a modellhez!
Elektronikus fordulatszám-szabályzónk 3 üzemmódot tud:
- Verseny: (csak előremenet, és fék)
- Előremenet, hátramenet és fék
- Előremenet, hátramenet (fék nincs) sziklamászáshoz
Programozható is a szabályzó, itt a különféle funkciók finomhangolhatók (drag brake, ABS brake, initial brake, motor timing, start punch, stb)
Túlmelegedés-védelem, alacsony akkufeszültség védelem gondoskodik a rendszer alkotóelemeinek védelméről.
Az alváz 4mm vastag, 6061-es alumínium ötvözetből készült, amely egy jó erős, ugyanakkor könnyű fémötvözet. Az alacsony súly áldásos hatása a teljesítményben és a jó irányíthatóságban mutatkozik meg, ezen kívül jó szolgálatot tesz az ugratások elviselésében is a modellünk számára.
Természetesen a Truggy egy állandó összkerékhajtásos modellautó, melynek minden pontján porvédős golyóscsapágyazás biztosítja a sima futást. Motorunk teljesítményét a központi spúrkerék kapja meg, és továbbítja az első illetve a hátsó, olajjal töltött, szintén acél fogaskerekekkel épített differenciálművekbe. Ezekből a kihajtások szintén acél tengelyek, így kerül végül a kerekekhez a meghajtás.
Független kerékfelfüggesztés és hosszú lengőkarok garantálják a jó úttartást rázós terepen is. A lengéscsillapításról 4 darab nagy teljesítményű, fém, szilikonolajjal töltött teleszkóp gondoskodik. A futóműgeometria teljesen állítható, minden tekintetben, ahogy az elvárható egy komoly, akár versenyzésre is alkalmas modellen.
Méreteit tekintve ez az 1/8-as modell elég nagy, bár mint minden truggy, inkább nagyon széles egy átlagos modellautóhoz képest.
Hossza 580 mm, szélessége 405 mm, magassága 180 mm, tehát egy nagy lapos tepsi! – ami könnyű irányítást eredményez!
A modell beüzemeléséhez és maximális teljesítmény eléréséhez, szükségünk lesz 2 darab 2S (vagyis 2 cellás) LiPo akkupakkhoz, mint például ezek a típusok:
Plazma 7.4V, 3000mAh LiPo akku vagy ez: Plazma 7.4V, 4000mAh akku esetleg ez: Plazma 7.4V, 5300 mAh akku
valamint, kelleni fog egy olyan jó töltő, mellyel a fenti akkukon túl, a háztartásban előforduló valamennyi akkunkat tudjuk egyébként még tölteni. Ilyen lehet például a B6AC+ akkutöltő is, melyet otthon, de adott esetben autónk akkujára kötve, útközben is használhatunk akkuk töltésére:
A szabályzó programozásához opcionálisan jó lehet beszerezni de nem feltétlenül van szükség a program boxra:
Kedvcsinálóként, a Truggyról készült, gyári videó
Illetve egy bemutató videó azok számára, akiknek a fentieken túl még egy kicsit jobban is érdekel a modell
Az aktuális modellt pedig a Modell&Hobby Kft webshopjában megvásárolhatjuk!
Magyar nyelvű használati útmutatót pedig itt találunk a modellautóhoz!