A HPI termékkínálatában nem elsősorban a versenyzésre szánt modelleket találjuk, sokkal inkább az akár versenyzésre is jó, de elsősorban kiváló minőségű hobby termékeket. Ebből a sorból lóg ki, – ha lehet-, még inkább felfelé a Vorza FLUX buggy.
Aki egy kicsit is jobban otthon van a HPI által gyártott modellek világában, annak bizonyára ismerős lesz a HB, vagyis a HotBodies név. Ez is egy sikeres modellgyártó, mely hosszú éveken keresztül a HPI tulajdonában állt, és elsőszámú feladata a kifejezetten versenyzésre való autómodellek és kiegészítők gyártása volt házon belül. Egyik sokszoros bajnok, sőt világbajnokságot nyert modelljük volt a D8 buggy. Nos ennek a korábbi házasságnak és világbajnok autónak a DNS-ét fedezhetjük fel a HPI Vorza 1/8 buggy-ban, természetesen a mai elvárásoknak megfelelő köntösben és teljesítménnyel szerelve!
A buggy-k, vagyis ezek az elpusztíthatatlan állandó összkerékhajtásos, lapos kis off-road autók rendkívül népszerűek a világban mindenfelé, így idehaza is népes tábor autómodellezik a buggy-kkal. Kupasorozatok, Magyar Bajnoki futamok állandó résztvevői ezek a modellautók, egyes versenyeken több tucat modellező indul különböző kategóriákban ezekkel a felépítésű gépekkel.
A korábbi világbajnok technika alapjait örökölt modell akkor, eredetileg egy nitrós robbanómotorral szerelt modell volt, ezt kellett úgy átalakítani, hogy fogadni tudja az elektromos motort és szabályzót, és természetesen mindezt úgy, hogy versenyképessége semmit sem csökkenjen.
Lássuk, hogyan is néz ki most a Vorza FLUX buggy!
A dobozban egy RTR autót találunk, tehát a modell gyárilag össze van szerelve, a fedélzeti elektronika mindent tartalmaz amire szükségünk lesz, így van kormányszervónk, 2.4GHz-en működő távirányítónk és hozzá vevő egység, illetve be van szerelve az elektromos motor és a szabályzó is a modellbe. Karosszériája festve van és fel is van matricázva. Találunk a dobozban még egy nagyon részletes használati utasítás, szerelési útmutatót, regisztrációs kártyát a HPI My Garage felülethez, kerékkulcsot és egyéb szerszámokat, valamint kiegészítő alkatrészeket. A dobozból kivéve a modell használatba vehető. Ez utóbbi mondat annyiban nem igaz, hogy itt a készlet nem tartalmazza a szükséges akkupakkot sem az autóhoz, sem pedig a 4 darab AA méretű elemet a távirányítóhoz.
Később látni fogjuk, hogy ennek az az oka, hogy a modell elektronikája nagyon tág határok között képes kezelni különböző akkupakkokat, attól függően érdemes választanunk, hogy milyen szinten vagyunk képesek irányítani a modellt, illetve, milyen terveink vannak vele hosszabb távon.
Extrém teljesítmény
A Vorza Flux HP az egyik leggyorsabb modell a buggy-k között a piacon. 100km/h feletti sebességgel képes repíteni a fedélzeti elektronika a modellt. Ennek a csúcssebességnek off-road körülmények pedig csak rajtunk és a beállításokon múlik, hogy lesz e gyorsabb nálunk!
A Flux ELC-6S elektronikus fordulatszám-szabályzó két akkupakkot is fogadni tud, így akár 6S kapacitású LiPo akksival is meghajthatjuk a modellt.
A modellautó felépítésének köszönhetően ez a teljesítmény nem csak játékra használható, hanem bizony autónk képes megállni a helyét a versenyeken is! Sok olyan alkatrésze van, melyet az egykori világbajnok elődtől örökölt, ami azt is jelenti, hogy még a versenyeken tapasztalható extrém igénybevételnek is ellenáll majd modellünk. Erősített alumínium alkatrészek, szénszál erősítésű, kompozit műanyagok és acél elemek használata gondoskodik minderről.
A HPI Flux brushless rendszer két fő alkotóelemből áll. Az egyik a HPI Flux MLH-2200 motor.
A másik pedig a hozzá való, komoly szintet képviselő, ELH-6S elektronikus fordulatszám szabályzó, vagyis az ESC.
Mindkét fő alkotóelem elég hatásos külön-külön is, így együtt viszont brutális csomagot alkotnak. A motor és szabályzó párosról jelen sorok írójának is régóta gyűlnek a tapasztalatai, ez jelenleg az egyik legjobb setup, amivel meghajthatjuk autónkat.
A motoron roppant hűtőbordázatot találunk, és az autóba is egy speciális, két fogópántos fém motorállványba szerelve érkezik. Ezek segítik a termelődő hőt leadni és elvezetni, mert abból van bőven! Ennek ellenére, nagyon megbízható motor, versenykörülmények között hajtva is több éve szolgál. A motor tengelye szabványos, 5mm-es, így bármilyen fogszámú piniont fel tudunk tenni a tengelyre. Ezek cserélgetésével tudunk a végsebesség és az erőteljes gyorsulás között variálni. 6.5mm-es csatlakozókon, és jó combos kábeleken át mennek a motorhoz a jelek az ESC-ből. A szabályzóhoz a gyártó, minimálisan 4000 mAh kapacitású akkupakkot javasol, legalább 25C teljesítménnyel.
Technikai adatok:
Bemeneti feszültség: minimum 2s LiPo, maximum 6s LiPo akkupakk
Max folyamatos amper: 120A
BEC adatok: felhasználó által választható kimentei feszültség 5-7 V között
Fék: proporcionális
Hátramenet: igen – kikapcsolható (versenyeken pl. nem engedélyezett a használata)
Méretek: H: 47mm Sz: 56mm, M 34mm
Súly: 111.5 gramm
Cseppálló kialakítás
A buggy-ban a terhelés jobban elviselni képes, spirális fogazású meghajtó és nagy tányérkereket találunk a differenciálművekben. Ezek jobban biztosítják a hatékony erőátvitelt a kerekek felé, valamint megbízhatóbbak is a sima fogazásúaknál. Természetesen a diffik különböző viszkozitású szilikon olajjal tölthetők, azonban a gyári feltöltés kiindulási alapnak tökéletes.
Bármilyen modellautóra igaz az, hogy egy tökéletes futómű kell, hogy rendelkezésre álljon. Amíg a legtöbb autónak elég jó futóműve van, addig azok lehetnek igazán előnyben, akiknek még ennél is jobb, tökéletes megoldást sikerül kitalálniuk. Itt jön képbe a gyártó szerint a saját versenytapasztalat. Ennek köszönhetően arra törekedtek, hogy az autó kerekei a lehető legtöbb időt töltsék a földön, ami azt jelenti, hogy a motorerőből a tapadás által a legtöbb kerül át a földre.
Első eleme ennek a feladatnak a lengéscsillapítók. Az új, nagyméretű – Big Bore – 16 mm-es lengéscsillapítók reményeik szerint ebben nagy segítséget nyújtanak. Gumi porvédővel rendelkeznek, kemény felületet eredményező bevonatot kaptak, az előfeszítés pedig menetes anyával állítható, nem előfeszítőkkel. További specialitásuk, hogy elől és hátul is egyforma méretűek, egyforma hosszúságúak is. Ennek lényege is a súlypont megfelelő kialakításában van. A megnövelt olaj kapacitás teszi lehetővé azt, hogy a hosszú versenyek alatt sem melegedik el az olaj könnyen, ezért a teljes versenytáv alatt változatlan csillapítást biztosítanak.
Egy másik fejlesztés eredménye, hogy a lengőkarok egyben vannak kiöntve, vagyis a merevítések között nincsenek lukak. Ennek köszönhetően nem jut be annyi por és sár ide, illetve a kövek sem akadnak meg a lengőkaron. Mivel itt is spéci kompozit anyagot használnak, az itt levő többlet súly elenyésző.
A futómű geometria minden elemében és paraméterében állítható, ami versenykörülmények között jól fog jönni, természetesen a dobozából kivett autó is tökéletesen beállított, jól használható.
Konklúzió
Összességében egy nagyon jó minőségű és felépítésű autóról beszélünk. Ár/érték arányát tekintve is megfelelő az árazás, jóllehet ez már egyáltalán nem a belépő szint a modellezés világába, inkább a versenyzés világába való belépés, ahhoz viszont nagyon kedvező az ár.
Tapasztalatból mondom, hogy egy ilyen minőségű buggy felépítése sem olcsóbb, amennyiben külön – külön vásároljuk meg az építőköveket és rakunk össze egy versenyre is képes modellautót. A fedélzeti elektronika önmagában súlyos pénz tud lenni, itt pedig egy RTR modellről beszélünk.
Akár első modellnek is szívesen javaslom annak, aki tovább akar lépni, és adott esetben versenyeken is szívesen megmérettetné magát. Csak cseréljük le a gumikat az adott pályához leginkább megfelelőre és indulhatunk is, hiszen a modell képes erre!
Adatok:
Hosszúság: 508mm
Szélesség: 205mm
Magasság: 178mm
Tengelytáv: 325mm
Amire szükségünk lesz:
- Kettő darab egyforma akkupakk, Dean csatlakozóval, vagy egy darab, pl. 4 cellás, keménytokos LiPo akkupakk. (minimum 4000 mAh és 25C teljesítmény!)
- Akkutöltő
- 4 darab AA elem a távirányítóba
A modellt a Modell & Hobby Kft üzleteiben vagy shopjában vásárolhatjuk meg!