Lengéscsillapítók összeszerelése

Mai cikkünkben a modellautó egyik fontos futómű alkatrészéről, a lengéscsillapítókról lesz szó bővebben. Nem elsősorban a működés, hisz ezt már a futómű beállításoknál taglaltuk, hanem inkább a helyes összeszerelés és olajjal való feltöltés az, amiről szó lesz.

A lengéscsillapítók felelősek azért, hogy a modellautónkat haladás közben, egyenetlen felszínen is a földhöz „ragasszák”, ezért a lengéscsillapítók helyes összerakása és beállítása nagyon fontos eleme a modellautó kezelhetőségének, viselkedésének hangolásában.

A leírtakat egy új teló összerakásának Internetes forrásból származó képeivel, illetve egy Savage XS lengéscsillapítóinak aktuális átnézése és új olajjal történő feltöltése alkalmából készített képekkel illusztráljuk.

Az első lépés ahhoz, hogy tökéletes gátlókat tegyünk össze, az az, hogy a dugattyúk, melyek a lengéscsillapítók házában le föl közlekednek, mindenképpen teljesen simák kell, hogy legyenek. Amennyiben a dugattyúk szélein a gyártásból származó bármilyen sorját találunk, nagyon finom smirglivel szedjük le és tüntessük el a nyomait, hogy a felület teljesen sima legyen és a dugattyú mozgását semmi se akadályozza.

Ezek után a dugattyút a lengéscsillapító szárára kell illesztenünk és rögzíteni kell a telószárhoz. Ezt a rögzítést egy kis csavar végzi el. Fontos, hogy ezt a csavart zsírtalanítsuk, és csavarrögzítőt használva tekerjük be a helyére. Csavarrögzítő nélkül a csavar kilazulhat az igénybevétel hatására, és az a gátlónkra nézve biztosan végzetes sérüléseket eredményez majd, mire észrevesszük a hibát. Nem kell a legerősebb csavarrögzítőt használni, de mindenképpen kell belőle egy pici. (később azért még oldható kötést kell létrehozni, amennyiben szerelni kell a gátlónkat) Amennyiben túl erős lett a kötés, és nem tudjuk meglazítani a csavart, áztassuk be acetonba egy kis időre az alkatrészt.

Amikor a telószáron rajta van a dugattyú, jöhet a következő lépés. Illesszük be a telószárat a dugattyúval együtt a lengéscsillapító házába. A telószárat húzzuk ki végállásba, teljesen lógjon ki a lengéscsillapítóból. A telószár fog nekünk segíteni ugyanis behelyezni az alsó tömítéseket a telóházba.

Egy kis szilikonolajjal kenjük meg a telószárat teljes hosszában, hogy a tömítések felhelyezésekor azok ne sérülhessenek meg, illetve, hogy könnyebb legyen velük dolgozni. További előny, hogy a több alkatrészből álló alsó tömítések így egyből be is vannak olajozva, jobban zárnak és egyből használatra készen állnak.

Az adott teleszkóp típusától függően, több darabból áll ez az alsó tömítő és lehúzó rész. Ezeket a modellünkhöz kapott utasításnak megfelelően helyezzük be a teleszkóp alsó, számukra kialakított részére.

Figyeljünk az itt lévő alkatrészek helyes sorrendjére, és amennyiben a teló kialakítása olyan, akkor az alkatrészek megfelelő irányú felhelyezésére is.

Amikor az összes alkatrész a helyén van, a telószárra csúsztassuk fel az alsó zárókupakot, ami ezeket az alkatrészeket fogja a helyükön tartani. Ide is tehetünk egy minimális mennyiségű, nagyon kis hatásfokú csavarrögzítőt, bár a legtöbb esetben erre nincs szükség, mert a menet belső felére általában még egy gumigyűrű is kerül, ami porvédett és teljesen biztos zárást ad ennek a zárósapkának. Teljesen tekerjük fel a helyére és szorítsuk meg finoman. Nem kell fogóval meghúzni, de semmiképpen se maradjon laza.

Én ilyenkor szoktam a teló alsó felére felhúzni a gumi porvédőt a telószárra. Ez tényleg a portól véd, vagyis nem engedi, hogy a telószárra por kerüljön, ami aztán a teló le és felfele mozgásának következtében szépen kicsiszolná a belső tömítéseket, és a gátlónk ezután ereszteni kezdene.

Amikor fent van a telószáron a gumi porvédő, tekerjük fel a telószár menetes alsó felére a babának nevezett műanyag gömbfejet. A babát teljesen fel kell tekerni a menetre, ami nem fog menni anélkül, hogy a telószárat meg ne fognánk. Fogóval azonban ne essünk neki! A fogó nyomot hagy a telszáron, és ezek a barázdák aztán ugyanúgy tönkretehetik a tömítőgyűrűket, mint a por. A fogáshoz használjunk puhább fémet, vagy speciális fogót, ami erre a célra van. Ezek nem ejtenek maradandó sérülést a száron. (shock shaft plier néven lehet rájuk találni a weben)

Amikor ezzel is megvagyunk, a porvédő gumit húzzuk fel a babára. Ezzel az alsó része a telónak kész, és most jöhet a trükkös rész, a teló olajjal történő feltöltése és a légtelenítése.

A megfelelő feltöltés és légtelenítés a legfontosabb lépés a teleszkópjaink összeszerelése és megfelelő működése szempontjából. Amennyiben itt hibázunk, akkor egy nem jól működő teleszkópot kapunk végeredményül, ami tulajdonképpen teljesen tönkre is teheti egy egyébként jól beállított futóművel rendelkező autó viselkedését és irányíthatóságát.

Húzzuk ki a telószárat lefele teljes végállásig a teleszkópból. Töltsük fel a javasolt szilikon olajjal a teleszkóp házát 80%-ig. Lassan toljuk fel a telószárat az olaj tetejéig és utána húzzuk vissza. Ezt ismételjük meg párszor. Már ekkor sok levegő fog távozni a telóból.

 

Újra töltsünk a telóba olajat, egészen addig, amíg az olaj szintje egy fél milliméterrel a teleszkópház felső peremétől lesz.

Ekkor olajjal feltöltöttük a telónkat, de még az olajban kismillió légbuborék van, melyeknek távozniuk kell belőle ahhoz, hogy a teleszkóp ellássa feladatát.

Ennek a folyamatnak a gyorsítására több mód is van.

  1. Szépen lassan mozgassuk a telószárat le és felfele. Látni fogjuk, ahogy távoznak a buborékok.
  2. Amennyiben van speciális, vákumos teló légtelenítő szerszámunk, tegyük bele a telókat és pumpáljuk ki a levegőt. A buborékok pezsegve fognak távozni és mi meg meg fogunk lepődni, hogy mennyi levegő van az olajban… (lehet kapni háztartási boltban is olyan edényeket, amiből ki lehet pumpálni a levegőt, így hosszabb időn át őrzik meg az ételek a frissességüket. Egy ilyen mélyebb doboz is megteszi a speciális eszköz helyett)
  3. Légtelenítés után tegyük félre a telót még mindig nyitottan egy tartóra, amin tud pihenni a teló. Lehet kapni úgynevezett telótartót, de ha ilyenünk nincs, akkor több felnit tegyünk egymás tetejére, és a közepébe dugjuk be függőlegesen a telónkat.

Amíg a buborékok szépen lassan távoznak, van időnk az összes telónkat összeszerelni egymás után és feltölteni olajjal. Ezt a folyamatot az alábbi képen is látható pumpás edény segítségével gyorsíthatjuk fel. Ebbe bele tudjuk tenni egyszerre a 4 telónkat, és a kis pumpával vákuumot tudunk létrehozni. A buborékok pezsegnek majd ki a szilikonolajból.

A folyamat végén van 4 darab, légtelenített, profin feltöltött majdnem teljesen kész teleszkópunk.

A hiányzó fél milliméternyi olajat ekkor tegyük még hozzá úgy, hogy az olaj szintje teljesen egymagasságban legyen a telóház felső peremével, tehát teljesen fel legyen töltve a teló.

Az utolsó lépés a teló zárókupakjának felcsavarása.

A zárókupak felcsavarására több bevett módszert is szoktak használni a modellezők.

Az első és egyben legegyszerűbb, hogy a gumi membránt beillesztjük a zárókupakba, vigyázva, hogy az teljesen jól illeszkedjen a helyére és az alakja is megfelelő legyen. A széleinek helyére illesztését nagyon óvatosan egy tompa és vékony tárgy, mondjuk egy 1,5-es imbuszkulcs segítségével is a helyére nyomkodhatjuk.

Figyeljük meg, hogy a jobb minőségű zárókupakokon van egy kis levegőztető nyílás. Amikor tekerjük fel a kupakot a helyére, akkor ennek felfele kell mutatnia.

Vegyük egyik kezünkbe a telót, másikba pedig a zárókupakot, felfele mutató levegőztető nyílással együtt.  (Reboundot úgy tudunk beállítani, hogy a kupak feltekerése előtt, a telószárat betoljuk a kívánt mértékig, és úgy csavarjuk fel a kupakot a telóra.)

A telót finoman megdöntve azonnal kezdjük el betekerni a telót a kupakba. (nem a kupakot tekerjük, hiszen azon felfele mutatóan kell legyen a kis luk) Ahogy tekerjük össze a telót, a kis lukon távozik levegő is, és egy kis olaj is.

Húzzuk meg a kupakot kézzel rendesen!

A másik metódus a zárókupak feltekerésére az az, amikor a membránt nem a kupakba tesszük bele, hanem a teleszkóp tetejére illesztjük. Ekkor a telószára kicsit benyomjuk, hogy az olaj teljesen egy síkban legyen a telóház felső peremével, a gumi membránt az olaj tetejére rányomjuk, és a telószárat kicsit lefele visszahúzzuk, ezzel a membrán rögzül a telóházon a vákuum hatására. Ezután tekerjük fel a zárókupakot a telóra és húzzuk azt meg kézzel teljesen.

Rebound: A megfelelő rebound beállítása az összes teleszkópban, egyformán, szintén fotnso feladat. A reboundra úgy gondolhatunk mint egy légrugóra a telón belül ami együtt dolgozik a teló külső csavarrugójával.

A nagyobb rebound keményíti a lengéscsillapítást, mivel a telók maguk keményebben állnak ellen az összenyomásnak. Kisebb rebound esetén a telók könnyebben dolgoznak és simábban küzdik le a hepehupás pályát.

A nagyobb rebound a nagy landolásoknál segít az úttartásban.

A telók összeszerelése után minden maradék külső olajat takarítsunk le a lengéscsillapítóról. Ehhez a legjobb a féktisztító használata és egy törlőrongy segítsége.

Végezetül helyezzük fel a tekercsrugókat a telóra és a rugótányérokat is.

A kész telókat felszerelhetjük a modellautónkra.

Értelemszerűen egy új modell esetén csak akkor kell ezzel bajlódnunk, ha nem RTR, vagyis nem gyárilag összeszerelt a modellautó. Eljön azonban a nap, amikor újra kell töltsük a telóinkat, egy baleset vagy éppen hibás működés miatt.

Érdemes áttekinteni mind a 4 telót, mert a használattól ezek bizony kopnak rendesen. Az 1 versenyt és számos bemutatót is futott Savage XS telóira ráfért egy kis gondoskodás. Ilyen állapotban voltak leszereléskor.

Figyeljük meg a jobb szélső babát is a telószár végén. Az bizony egy pettyet elfáradt a terhelés hatására. Jól látszik a következő képen, miért kellett kicserélni. Oválisra volt kopva, a gömbfej csak éppen hogy nem fordult ki belőle, idő kérdése lett volna csak, hogy elpattanjon a gömbfej.

 

Ez a típus ezekből az építőkövekből áll:

Látszik, hogy ez egy műanyag házas, kevésbé strapabíró megoldás, de egyelőre meglepően jól teljesít egyébként.

Légtelenítés, és összeszerelés után a Savage XS telói újszerűen néznek ki!

Amint mind a 4 telóval készen vagyunk, mehetnek is vissza a helyükre.