A modellek tuningolása egy 3 részes mini-sorozat, melynek első részében a robbanómotoros modellek tuningjával, a második részben az elektromos meghajtású modellek teljesítménynövelésével, míg a harmadik részben általánosan, a meghajtástól függetlenül a modellekre vonatkozó tuningok lehetőségeivel és formáival foglalkozunk.
Hogy miért is foglalkozunk a kérdéssel?
Röviden azért, mert egy olyan kérdést boncolgatunk egy kicsit mélyrehatóbban, mely előbb utóbb, minden modellező fejében megfordul. Amikor megvásároljuk első modellünket, alapvetően eltart egy darabig míg az irányításával megbarátkozunk és kitapasztaljuk képességeit. Amint viszont megbarátkoztunk modellünkkel, és bármilyen helyzetben pontosan tudjuk már irányítani azt, eszünkbe fog jutni, hogy többet szeretnénk.
Szeretnénk, ha gyorsabban menne, jó volna, ha tovább működne, az is előfordulhat, hogy mostanra kitapasztaltuk, hogy adott terhelés mellett melyik az az alkatrész, ami a legkevésbé bírja az igénybevételt, így azt szeretnénk megerősíteni valahogyan.
További tuning igény lehet az is, amikor nem a teljesítményét akarjuk javítani a modellünknek, hanem optikai tuningot szeretnénk, kicsit szebb modellt, élethűbbet, másik színt vagy formavilágot akarunk neki adni.
A gyártók az RTR, vagyis Ready-to-Run, futásra készen összeszerelt modelljeiket általában olyan konfigurációban árulják, amelynek minden eleme egy bizonyos terheléshez van optimalizálva. Ez azt jelenti, hogy a modellünkbe szerelt alkatrészek csak bizonyos sebesség elérését teszik lehetővé, a modell főbb alkotóelemei pedig ehhez a teljesítményhez vannak kalibrálva. Annak érdekében, hogy tudjuk, milyen lehetőségeink vannak ésszerűen bővíteni modelleink képességeit, nézzük meg, mi az, amit könnyűszerrel megtehetünk, és mik azok a lépések, melyek esetén biztosan további elemek cseréjére is szükség lesz annak érdekében, hogy a megnövelt teljesítményt modellünk egyéb alkotóelemi is ki tudják majd szolgálni.
A modellek fő alkotóelemei maga a modell, a fedélzeti elektronika és a robbanómotor, (utóbbi értelemszerűen akkor, ha robbanómotoros modellről van szó).
Mindegyik részegységben lehetnek olyan elemek, melyek cseréjével sebességet, megbízhatóságot, jobb irányíthatóságot, nagyobb játékidőt nyerhetünk. Mivel a modellekre magukra vonatkozó tuning-tippek általános érvényűek, így nézzük meg a meghajtások típusai szerint bontva az egyes lehetőségeket.
A mini-sorozat I. részében a robbanómotoros modellekkel kapcsolatos lehetőségekről lesz szó.
Nitrós, robbanómotoros modellek
A nitrós robbanómotoros modellek fő alkotóelemei maga a modell, a fedélzeti elektronika és a meghajtást biztosító, üzemanyaggal hajtott robbanómotor. Mindegyik részegységben lehetnek olyan elemek, melyek cseréjével sebességet, megbízhatóságot, jobb irányíthatóságot, nagyobb játékidőt nyerhetünk.
Alapvetően a nitrós robbanómotoros modellek teljesítménye szoros összefüggésben van a beleszerelt robbanómotor képességeivel, így csak egy szűk tartományban tudunk ezeknél tuningolásról beszélni. Azonban ezeknek a modelleknek is számos alkatrésze cserélhető erősebb, vagy a teljesítményt, megbízhatóságot növelő más alkatrészre. Mik is lehetnek ezek?
-
Robbanómotor:
Robbanómotorunk képességeit alapvetően határozza meg, hogy a gyár milyen teljesítményre kalibrálta azt, milyen hengerűrtartalmú, vagyis hány köbcentis az adott motor. Ezeken a paramétereken mi, mély műszaki ismeretek nélkül jobb, ha csak külső elemek cserélgetésével variálunk, és nem állunk bele egyből a motor belső kialakításának reszelgetésébe, mert abból általában nem sok jó sül ki. Viszont van pár dolog, amit megtehetünk.
-
Helyes motorbejáratás, motorbeállítás:
Többek között a legfontosabb, hogy a modellmotor beállítása tökéletes legyen. Sok modellező arcán láttam már meglepetést, amikor a modell robbanómotorját egy tapasztalt modellező vette kezelésbe, és kiderült, hogy az addig vérszegény, problémás modellmotor egy jó beállítás hatására újjászületett, stabilan járt és teljesítménye jelentősen megnövekedett. Tehát egy megfelelő karburátor beállítás nem csak a teljesítményre, de modellmotorunk egészségére is jótékony hatással lesz! Ennek elsajátításában segíthet, ha elolvassuk korábbi cikkeink egyikét a helyes motorbeállításról, sőt, a megfelelő motorbejáratásról is készült egy leírásunk.
Amennyiben modellmotorunk beállítása megfelelő, de a teljesítményből még többre lenne szükség, és a modell váza lehetőséget ad erre, építhetünk be nagyobb hengerűrtartalmú motort is, például 3.5 cm3 helyett 4.1 cm3-es motort.
-
Légszűrő:
Modellmotorunknak többi alkotóeleme is ugyanennyire fontos. A második elem, amihez bátran nyúlhatunk az a légszűrő. Mint minden robbanómotornál, a modellmotoroknál is van egy légszűrő, mely a karburátorhoz kapcsoltan gondoskodik arról, hogy a környezetből kosz, por ne jusson a szorosan illesztett motorba és megóvja azt a kopástól és így annak idő előtti tönkremenetelétől. Egy nagyobb teljesítményű légszűrő beszerzése és felszerelése, több levegő bejutását teszi lehetővé a motorba, és a teljesítmény is növekszik ezzel.
-
Leömlő és rezonátor:
Modellmotorunk kétütemű robbanómotor, a leömlő és a kipufogó hangolása alapvetően hat a teljesítményre. A gyári kipufogó lecserélése tuning rezonátorra és a megfelelően illesztett leömlő párosra hozhat egy kis plusz teljesítményt. Modellautókon, versenyhajókon, repülőkön sokszor láthatunk extrém megoldásokat is, ahol az ebben rejlő lehetőségeket próbálják a modellezők a végletekig kiaknázni.
-
Kuplung:
A modellmotor alkatrészének tekinthető kuplungban levő alkatrészek megfelelő kiválasztása is javíthat modellünk teljesítményén. Itt a kuplungpofák és a rugók cserélgetésével érhetünk el különböző karakterisztikájú működést.
-
Áttételezés:
Az eltérő áttételezés is hasonlóan hat majd modellünk viselkedésére. Lassabb gyorsulás és nagyobb végsebesség, vagy ennek fordítottja is elérhető a megfelelő áttételek alkalmazásával. Robbanómotornál a spúrkerék és a kuplungharang egymáshoz passzoló, eltérő fogszámú alkatrészeinek cseréjével tudunk játszani. Elektromos modellek esetén a motor tengelyén lévő pinion és a spúrkerék megfelelő változtatásával próbálkozhatunk. Arra vigyázni kell, hogy az áttételek nem lehetnek akármilyen, szabadon választott fogszámú, fogazású alkatrészek. Egymáshoz passzolniuk kell, illetve, nem terhelhetik túl a modell többi alkatrészét. Például elektromos meghajtású modellek esetén, adott szabályzó és akkumulátor áramerősség után a spúr/pinion párost cserélni kell annak érdekében, hogy úgy növeljük a modell végsebességét, hogy közben ne égjen le a terheléstől a modell szabályzója!
-
Üzemanyag:
A modellmotor üzemanyag speciális formula. Alkotóelemei a metil-alkohol, a nitro-metán és kenőanyag valamilyen keveréke. Akit részletesebben érdekel az üzemanyagok világa, annak figyelmébe ajánlom az Üzemanyagokról szóló cikkünket is. A lényeg, hogy a modellmotorunk optimális működési tartományán belül választhatunk nagyobb nitro-tartalmú üzemanyagot. Nagyobb nitrotartalom – több oxigén a keverékben, ami nagyobb teljesítményt jelent.
-
Fedélzeti elektronika:
-
Vevő akkumulátor:
Robbanómotoros modellek esetén is egy vevő akkumulátor látja el a fedélzeti elektronikát árammal. Így a vevőakkumulátor szolgálja ki a távirányításért felelős vevőegységet, illetve az irányításért felelős szervókat is. Amennyiben a gyári akkumulátor kapacitása kicsi, előbb utóbb hiába tankoljuk fel üzemanyaggal a modellünket, meg kell majd álljunk, hiszen a modell irányításáért felelős egyéb berendezések nem kapják meg majd a szükséges tápellátást. Ez adott esetben akár modellünkre nézve végzetes is lehet ez, a repülőnk leeshet, autónk elszabadulhat irányíthatatlanul, modellhajónk a vízen marad és úszhatunk be érte. Így érdemes egy nagyobb kapacitású vevőakkumulátort választani, ami még befér a vevődobozba. Ezzel jelentősen növelhetjük modellünk működési idejét! Aki bővebben szeretne elmerülni az egyes akkumulátor típusok lelkivilágában, olvassa el az akkumulátorokról szóló cikkünket is!
-
Szervók:
Sokszor tapasztalhatjuk, hogy egy RTR készletben levő kormányszervó egy határon túl nem képes megfelelő módon és megfelelő sebességgel megbirkózni az irányítással. Mondjuk egy kicsit megtuningoltuk a motorunkat, erre kiderül, hogy az adott kormányzásért felelős szervó a megnövekedett sebesség mellett már nem tudja hatékonyan elmozdítani a megfelelő irányba modellünket. Ekkor érdemesebb egy méretében ugyanolyan, azonban teljesítményében erősebb modellre cserélni a gyári szervókat.
Ugyanilyen probléma előfordulhat akkor is, ha egy modellt egy kicsit a tervezettől eltérő módon használunk, mondjuk egy off-road autó esetén túl kemény landolások, ugratások sorát adjuk feladatul modellünknek, vagy csupán nagy sebességgel közlekedünk egy simának egyáltalán nem nevezhető terepen. Könnyen lehet, hogy a gyári szervókban előbb utóbb valamelyik fogaskerék tönkremegy. Ilyenkor érdemes lehet a szervót úgynevezett fémfogaskerekes szervóra cserélni. Ebben a fogaskerekek valamilyen fém ötvözetből vannak, így jobban bírják a terhelést.
További kérdés, hogy analóg vagy digitális szervót választunk esetlegesen a gyári szervó helyére. Mindegyiknek megvannak az előnyei és hátrányai. A különböző szervók működéséről, eltérő felépítésükből adódó előnyökről és hátrányokról is olvashatnak a szervókról szóló korábbi cikkükben is, érdemes erről szóló cikkünkben is elmélyülni kicsit.
A robbanómotoros modellek alkotóelemeivel kapcsolatos lehetőségeinket igyekeztünk teljes körűen áttekinteni. Ebben a részben a modell felépítésével kapcsolatos egyéb tuning lehetőségeket nem vizsgáltuk, mivel az általánosan igaz lesz majd a modell meghajtásától függetlenül is és a sorozat III. részében térünk majd ki ezekre a lehetőségekre.
Sorozatunk II., következő részében az elektromos meghajtású modellekkel kapcsolatos tuning lehetőségekben merülünk el kicsit részletesebben!