Modellek tuningolása – III. rész

Előző részekben megnéztük, hogy egy robbanómotoros, illetve egy elektromos meghajtású modell esetén milyen alapvető, a meghajtáshoz kapcsolható tuningra van lehetőségünk.

A mai részben elsősorban a meghajtástól független, a modellünkkel kapcsolatos egyéb tuning opciókat vesszük sorra.

Modelltuning – általánosságban

A modellünk szerkezeti felépítésből adódóan számtalan olyan elem lehetséges, melyek teherbírását a tapasztalat alapján érdemes lehet erősebbre cserélni. Ezzel általában nem üzemidőt vagy játékidőt növelünk, nem feltétlenül leszünk gyorsabbak, viszont amennyiben felfedeztünk gyenge pontokat a felépítésben, javítani tudunk a strapabíróságán a modellünknek, esetleg plusz funkciókkal, beállítási lehetőséggel ruházhatjuk fel a modellt.

Modellünk külsejét is alávethetjük némi tuningnak. Ez egy fontos szempont, hiszen a modellünk élethűsége, a dizájn sem mellékes. Előfordulhat, hogy kedvenc 1:1-es repülőnk, autónk vagy hajónk kicsinyített mását szeretnénk megalkotni.

Az is előfordul, hogy modellünkkel együtt magunkat is kipróbálnánk egy versenyen valamilyen kategóriában, ehhez viszont jó volna, ha azon több beállítási lehetőség lenne, hogy működését finomhangolhassuk.

A modellek legalapvetőbb tuningolása általában valamelyik futómű alkatrész cseréje, vagy a hajtáslánc elemeinek fejlesztése szokott lenni, illetve egyes szerkezeti elemek, például a váz megerősítése lehet még a cél.

Miért is ezek a leggyakoribbak? Azért, mert általában a magabiztos irányítás elsajátítása után, modellünket el is kezdjük alaposan hajtani. Odaverjük egy útpatkának, hatalmasakat ugratunk és természetesen nem a legszebben érkezünk. Az is lehet, hogy modellünk a gyári kiépítésben remekül megbirkózott a terheléssel, de idő közben kicsit belenyúltunk a lelkivilágába és jóval erősebb motorral szereltük fel azt, így viszont olyan terhelést kap a modell, amit az alap kiépítésben nem kellett volna elviselnie.

Ilyen esetben sokszor a futómű egyes alkatrészei vagy a hajtáslánc elemei kapják a legkeményebb kiképzést és ezért ezek szorulnak cserére. Van pár olyan alkatrész egy modellautó vázban, melynek cseréje a legtöbb ilyen problémára megoldást adhat.

Nézzünk pár példát:

A legtöbb modellben porvédős golyóscsapágyak segítik a forgó alkatrészeket mozgásukban. Amennyiben modellünkben nem ilyeneket találunk, érdemes lehet ezeket kicserélni. Simább futás, hosszabb élettartam és precízebb működés lesz a jutalom.

A hajtáslánc

Erősebbre cserélhetjük a spúr és a pinion kereket, az eredeti műanyag kerék helyett beépíthetünk acél kereket is. Ez biztosan bírni fogja a nagyobb teljesítményt, vagy az off-road körülményeket, hiszen egy kisebb kő nem fogja ledarálni a fogakat.

A pontos foghézag beállítása a spúr és a pinion között is egyszerűbb adott esetben acél fogaskerekekkel.

Lehet oka a műanyag fogaskerekek lecserélésének a keletkező hő elvezetésének indoka is, egyes modellekben olyan fordulatszámon dolgoznak ezek az alkatrészek, hogy a műanyag fogaskerekek egyszerűen nem bírják lekezelni az igénybevételt.

Fontos megjegyezni, hogy amennyiben ezen a ponton erősítünk a hajtásláncban, itt már nem várható, hogy meghibásodás keletkezik, azonban adott esetben valahol engedni fog a hajtáslánc. Valószínű, hogy ennek a pontnak a megerősítése magával hozza a hajtáslánc további elemeinek a megerősítését is.

Ilyen további elem lehet a differenciálművekben levő fogaskerék áttételek. Ezek legtöbbször szintén acélból készülnek, amennyiben mégsem, ezeket érdemes lehet acél fogaskerekekre cserélni. Ezzel jelentősen növelhetjük a strapabírását a modellnek.

A kihajtások a következő elem a hajtásláncban. Sok esetben a kardánokat, féltengelyeket, kutyacsontokat beszerezhetjük modellünk számára az eredetihez képest jóval strapabíróbb anyagból is.

Ezzel a hajtásláncban a motortól eljutottunk a kerekekig. A kerekek pedig mint az igazi modelleknél, alapjaiban meghatározzák modellünk képességeit. A gumik mintázata, mérete, a bennük lévő tömés milyensége is hatással van modellünkre. Sőt! Egy versenyre felkészített modell, jó futóműbeállítások esetén is vesztes lesz adott pályán, amennyiben nem megfelelő a gumiválasztás. Ugyanúgy, mint az igazi autósportban.

Amennyiben a hajtáslánc rendben, a futómű egyéb beállításai kerülnek előtérbe.

 

Modellünk mozgásáért a futómű felel. A modell futóműve összetett rendszer is lehet, független kerékfelfüggesztés, lengéscsillapítás és beállítási lehetőségek széles tárháza áll rendelkezésünkre. Amennyiben modellünk egyes futómű alkatrészei nem állíthatók, beszerezhetünk hozzá olyan alkatrészeket, melyek segítségével a futómű geometria minden ízében és paraméterében állítható lesz, így azok állításával alapvetően változtathatjuk meg a modell működését és viselkedését.

Állítható lehet a kerekek össze vagy széttartása, a kerékdőlés, utánfutás, tengelytáv, lengéscsillapítók bekötési pontjai, és így a csillapítás keménysége is többek között.

Amennyiben modellautónk lengéscsillapítói műanyag elemekből állnak, azok cserélhetők alumíniumból készült, menetes szárral állítható, olajjal töltött darabokra is, ahol a rugók előfeszítésével, cseréjével és az olajak cserélgetésével tudunk a csillapításon változtatni.

A futómű elemek közül számos, gyárilag műanyag, vagy szénszál erősítésű műanyag elemet cserélhetünk ki alumíniumból készült alkatrészre, ezzel erősítve modellünk strapabírását.

 

Az is előfordulhat, hogy a szépség kedvéért minden futómű elemet alumíniumra cserélünk, ezzel viszont a modell súlyát is növeljük, illetve hátrányként említhető még, hogy a rugalmas bár törékenyebb műanyag elemekkel szemben, az alu nem törik, viszont hajlik… Egy elhajlott alu lengőkar kipofozása pedig nem biztos, hogy egyszerűbb, vagy olcsóbb cserélni, mint műanyag társáét. Vannak viszont olyan futómű elemek, mint a kerékagyak, melyek cseréje csak előnyére vállhat modellünknek strapabíróság tekintetében.

Látható, hogy az egyes alkatrészek cseréje dominó elv alapján igénylik a modell alkatrészeinek esetleges további megerősítését. Figyeljünk arra, hogy az egyes elemek tuningolása milyen addicionális előnyökkel, avagy hátrányokkal jár! Könnyen járhatunk úgy, hogy egy egyszerű motorcsere után a hajtáslánc már nem képes hibamentesen, erősítés nélkül megfelelni a megnövekedett igénybevételnek, és végig kell mennünk a legtöbb elemen, és azokat cserélnünk is kell, mire újra üzembiztos, ámbár sokkal nagyobb teljesítményű modellünk lesz.

Előfordulhat, hogy modellünket nem teljesítménye, megbízhatósága miatt akarjuk tuningolni, hanem a gyári karosszériát cserélnék egy nekünk tetsző verzióra, festését vagy a matricákat cserélnék úgy, ahogy az igazi modell is kinéz.

Erre is számtalan lehetőség van, hiszen modelljeinkhez kaphatunk üres, festetlen kasznit, nagy színválasztékból festékeket és matricakészletet is. Sokfajta mintázatú gumival és felnivel ékesíthetjük tovább modellautónkat.

Akik kedvet kaptak sorozatunk alapján ahhoz, hogy modelljüket tovább fejlesszék, nagy körültekintéssel járjanak el a megfelelő alkatrészek kiválasztásakor. Az egyik legalapvetőbb tuning, amit érdemes megtennünk a játékidő növelése miatt, az a nagyobb kapacitású akkumulátor, vagy több akkupakk beszerzése, és a hozzávaló töltő kiválasztása! Már ezzel is sokat fogunk tudni javítani a játékélményen egy elektromos modellnél. Ezek után lehet a motorral is foglalkozni, miközben persze modellünk optikai tuningjával is tudunk foglalkozni.

Érdemes kikérni a modellboltban dolgozó kollégák tanácsait!  Alaposan ismerik az egyes részegységek képességeit, azok egymással való kompatibilitását, és azzal kapcsolatban is jó tanácsokkal láthatnak el minket, hogy mi az, amit érdemes adott modell esetében cserélni, illetve mi az, amit felesleges meglépnünk. Az optikai tuning természetesen nem ilyen, ott teljesen szabadon szárnyalhatunk, modellünknek bármilyen külalakot adhatunk és így teljesen egyedivé változtathatjuk azt.

Vélemény, hozzászólás?

%d blogger ezt szereti: