Nitrós robbanómotor felújítása – szerelési segédlet

Mai blogbejegyzésünk egy nitrós robbanómotor felújítása kapcsán született, ennek lépéseit veszi végig, a helyes szét és összeszerelést mutatjuk be. Nagyon sokszor hoznak be hozzánk olyan modellmotorokat, melyekkel valamilyen rendellenesség történt, viszont a javításhoz nem mert nekiállni a tulajdonos. Kitérünk a kritikus pontokra, melyekre érdemes odafigyelni, hogy a motor szerelésekor ne okozzunk maradandó mechanikai károsodást, illetve, a művelet végére egy tökéletes motort kapjunk eredményül.

A posztban nem csak a blokkban lévő hüvely és dugattyú páros cseréjének lépéseit vesszük sorra, hanem a motor karburátorát is szétkapjuk, hiszen a legtöbb modellező ritkán áll neki ennek a munkának a tapasztalat hiányában. Pedig nem annyira bonyolult, azonban jó, ha látjuk, hogyan is kell ezeket a szereléseket elvégezni.

A nitrós robbanómotor felújításának több oka is lehet.

Legtöbbször valamilyen okból történő kompresszióvesztés (légszűrő elvesztése miatti porbeszívás), hajtókar törés, jobb esetben megelőző karbantartás során hajtjuk végre ezeket a feladatokat. Az is előfordul, hogy maga a motor jó egészségnek örvend, mégsem lehet tisztességesen beállítani a karburátort valamilyen rejtélyes okból kifolyólag.

Nos, ekkor szoktunk nekilátni és apróra borítani a motorunkat, és amit kell, cserélünk. Természetesen lehetnek olyan mértékűek a sérülések, hogy gazdasági totálkáros lesz a motor, nem éri meg felújítani. Ettől függetlenül, a cikkben leírtak hasznosak lehetnek mindenki számára.

Lépések

  • Tisztítsuk meg a motort a rárakódott portól, kosztól és egyéb szennyeződésektől kívülről.
  • Szedjük le a légszűrőt, leömlőt és a kipufogót
  • Minden nyílásra tegyünk zárókupakot, hogy a motorba még véletlenül se menjen be semmilyen kosz. Kifejezetten ügyeljünk a karburátorra.

 

Amikor a motorunk valahogy így néz ki, akkor elég tiszta ahhoz, hogy szétszedjük 🙂

  • A hátlappal kezdjük. Jelen esetben ez egy berántós motor, így el kell távolítsuk a berántót és a hátlapot is, a szabadonfutó csapággyal együtt.

Vegyük le a hengerfejet. Ehhez lazítsuk meg a 4 leszorító csavart. 

  • A hengerfej eltávolítása után a hengerfej betétet láthatjuk, a beletekert izzógyertyával együtt. Vegyük le a hengerfej-betétet. Ezt simán leemeljük a hengerről, nem tartja semmi. Figyeljük meg, hogy van e a hengerfej betéten jelölés. Általában egy pont van beütve a betétbe, ami mutatja a helyes elhelyezkedést! Összerakáskor majd ugyanabba az irányba forgassuk a betétet.

  • a hengerfej levétele után még találunk 1 vagy motortól függően több hengerfej tömítést, melyek nagyon vékony réz karikák. Ezeket is vegyük le óvatosan, hogy ne sérüljenek. Előfordulhat, hogy a használt motoron ezek kicsit össze vannak sülve, nem baj, ne bántsuk őket.
  • ezek eltávolítása után a blokk tetejét láthatjuk, a hüvellyel és benne a dugattyúval.

 

  • ahhoz, hogy ki tudjuk venni a dugattyút a hajtókarral együtt, elsőként el kell távolítsuk a hüvelyt. Ez általában nem okoz gondot, de előfordulhat, főleg egy sokat állt motornál, hogy sehogyan sem akar távozni a helyéről. A roncsolásmentes megoldás, hogy a főtengely végére visszahúzzuk a lendkereket és rögzítjük.
  • a kipufogónyíláson át vezessünk fel egy vastagabb gyors kötözőt a fenti képen látható módon.
  • forgassuk meg a főtengely! Ettől a dugattyú elindul a felső holtpontja felé, de mivel felette keresztben bent van a gyorskötöző, kitolja a hüvelyt felfelé.
  • Itt is figyeljünk arra, hogy a hüvelyt milyen pozícióba forgatva távolítjuk el. A hüvely és a henger is össze van jelölve az egyszerűség kedvéért. Pontosan így rakjuk majd be az új hüvelyt is összeszereléskor!

 

 

  • távolítsuk el felfelé húzva a hüvelyt a blokkból.

Ekkor a motorban bent marad az így már szabadon lötyögő dugattyú a hajtókarral együtt, de még rögzítve van a hajtókarra.

Fordítsuk fejjel lefele a motort és ügyeskedjük le a hajtókart a főtengelyről. Ez egy kis türelemjáték, de semmiképpen sem szabad erőltetni, fogóval vagy bármilyen olyan tárggyal lehúzni a helyéről, amivel megsérthetjük a hajtókart.

NAGYON FONTOS! A hajtókaron, a főtengely csapszegét fogadó persely felett van egy olajszállító luk és bemarás végig a hajtókaron! Amikor a hajtókarral szerelt dugattyút visszarakjuk később, figyeljünk oda, hogy az olajszállító luk az eredeti pozícióban legyen.

  • ugyanígy fontos, hogy amennyiben az új hajtókar dugattyú párost nem egyben szerelve vásároltuk meg, akkor a helyes összeszerelés megtörténjen. Érdemes a régit addig egyben tartani, amíg az új készletet összerakjuk.
  • felújításnál figyeljünk arra, hogy dugattyút mindig hüvellyel együtt cserélünk! A hajtókar, amennyiben az alsó persely nincs elkopva, és nem lötyög, kiszolgálhat még egy szett dugó/hüvely párost. Azonban ezzel óvatosan bánjunk, mert egy törött hajtókar kivégezheti a blokkunkat is!!

A dugattyú eltávolítása után a főtengelyt kihúzzuk és ezzel a mutatvány végére is értünk.

A blokkban lévő két nagy csapágy, melyben a főtengely forog, elég sokat bír. Ettől függetlenül, amikor azt látjuk, hogy az első csapágynál például szivárog ki az üzemanyag, vagy ha valamilyen port ment a motorba, cserélni kell ezeket is. Ehhez speciális csapágykihúzó szerszámot kell használnunk, melyet direkt a nitrós motorokhoz forgalmaznak. Ennek hiányában nem könnyű a csere, mivel nagyon szorosan illesztett csapágyakról van szó.  Ezek cseréjét inkább bízzuk gyakorlott kezekre.

Összeszerelés lépései:

Az összeszerelés pont fordított sorrendű.

  1. főtengelyt helyezzük vissza a blokkba.
  2. a blokkba fentről lefele lógassuk be, a helyes irányba forgatott dugattyú/hajtókar párost.
  3. illesszük rá a hajtókar perselyét a főtengelyre
  4. felülről toljuk be a hüvelyt a megfelelő pozícióba forgatva, úgy, hogy a dugattyút közben óvatosan beillesztjük a helyére, a hüvely belsejébe.
  5. illesszük fel a hengerfej betétet az alátétekkel együtt a helyére, a helyes pozícióra ügyelve!
  6. szereljük fel a hengerfejet. A csavarok meghúzása csillag mintában történjen, tehát bal alsó, jobb felső, jobb alsó, majd bal felső például. Nem kell megtépni, de legyen meghúzva!
  7. szereljük vissza a hátlapot a motorra, ügyelve arra, hogy csak akkor megy a helyére általában a hátlap, ha a főtengely és a hajtókar egy bizonyos (általában a felső holtponton) pozícióban áll. Egyébként ne erőltessük!
  8. Szorítsuk meg a csavarokat, szintén csillagmintában!

 

Ezzel a motor gyakorlatilag készen van.

Jöhet a karburátor!

Sokszor előfordul, hogy a motor egyébként jó erőben van, de a karburátor beállítási nehézségei miatt sehogy sem sikerül jól belőni a motort. Az is előfordulhat, hogy a motorunk port szívott, ekkor nem ússzuk meg a motor felújítása után azt, hogy a karburátort szétszereljük és minimum kitakarítsuk, amennyiben belül nem sérültek meg a tömítések. Nézzük meg, hogy hogyan épül fel a fenti motor csúszókarbis megoldása.

Fenti képen egy 3.5 cm3 (.21-es) motor csúszókarbiját láthatjuk. Ez egy teljesen általánosan használt autós motor karbi, mely nem túl bonyolult. 3 állítótű van rajta, egy alacsony fordulati (a kék harmonika gumis rész végén), egy magas fordulati (a karburátor átellenes végén, a szívócsonk tetején a réz színű perselyben) és egy alapjárati csavar (a karbi közepén a fekete ki kiugró részben)

A karburátor szétszerelése egyszerű.

  1. tekerjük ki az alacsonyfordulati csavart. Jegyezzük meg, hogy hány fordulatot tekertünk ki és hogy hol állt a csavar eredetileg. (természetesen a motor alapbeállításaira bármikor visszatérhetünk, ezt megadják a gyártók a motorhoz általában) Az alapjárati csavar beállítása egyébként nem ördöngösség, addig kell majd visszatekerni, amíg a csúszókarbit teljesen betolva kb egy 0,5 – 1mm-es rés marad nyitva.

Egy 7-es (általában) villáskulcs segítségével lazítsuk meg óvatosan a magas fordulati tű és az üzemanyag beömlőt. Tekerjük ki a tűt a perselyéből.

Most jöhet az alacsony fordulati tű. Lazítsuk meg a karburátor végén lévő hernyócsavart, és ekkor le tudjuk venni a kis gömbcsuklós véget a csúszórész végéről.

Tekerjük ki az alacsony fordulati tűt. Itt is figyeljük meg előtte, hogy mennyire volt betekerve, illetve, hány fordulatot tekertünk ki.

Vegyük le a kék gumi harmonikát a karbiról és húzzuk ki a karburátorból a csúszórészt.

 

A teljes szétszerelés után egyben láthatók az alkatrészek

 

A karburátort nitróban öblítsük ki. A tűket törölgessük el és ellenőrizzük a gumi tömítéseket!

A legtöbb beállíthatatlan motornak az a baja, hogy a karburátorban levű tűkön a gumi tömítések tönkremennek. Elöregednek, megsérülnek, és nem látják el a feladatukat, nem tömítenek. Így hiába is állítunk a tűkön, a tömítőgyűrűk mellett átfolyik az üzemanyag és a motor beállíthatatlan lesz.

Ezért nagyon fontos, hogy a karbiban levő tömítőgyűrűk cseréjével kezdjünk, amikor a motort nem tudjuk beállítani.

Az alábbi két képen ennek a karbinak két hibáját is láthatjuk. Egyik esetben az alacsony fordulati tűn egy kis koszos fűszáldarab maradt a leesett légszűrővel történő játék után, illetve, az egyik tömítőgyűrű szakadt el félig. Ez  két hiba bőségesen elegendő, hogy a karbival kudarcot valljunk, motorunk pedig beállíthatatlan, használhatatlan legyen.

A karburátor összeszerelése a szétszerelés lépéseinek fordított sorrendjében történik.

Összefoglalásul

A motorok felújítása tökéletesen kivitelezhető, azt persze meg kell fontolni, hogy egyáltalán érdemes e. Amikor szinte minden belső alkatrészt cserélni kell, akkor a felújítókészletek, csapágyak, tömítések összértéke akár meg is haladhatja egy új motor árát, ekkor inkább mentsük meg ami még megmenthető a blokkról, és vegyünk egy új motort.

Amennyiben azonban tervszerűen, rendszeresen belenézünk a motorba, megnézzük lóg e valami, kopottnak látunk e valamit, tömítéseket ellenőrizzük és cseréljük a szükségeseket, sokáig, évekig, sok 10 liter nitró élfüstölése után is megbízható, jól működő motorunk lehet.

További hasznos infók a korábbi posztjainkban, a Nitrós robbanómotor felépítéséről és működéséről, a nitrós robbanómotor beállításáról és a nitrós robbanómotorok bejáratásáról. 

Ezek a cikkek hasznosak lehetnek a frissen felújított motor megóvása érdekében!