R/C robbanómotorok bejáratása

R/C Robbanómotorok bejáratása

Az alábbi leírást azért készítettük el, mert jóllehet az elektromos modellautók népszerűsége egyre nő, a hagyományos robbanómotoros modelleké sem csökken, és mivel sokan vágnak bele robbanómotoros autóval a modellezésbe, nem árt, ha kezdésnek megismerkednek az egyik legfontosabb lépéssel, az R/C robbanómotorok bejáratásával.

Ez az első dolgok egyike, amivel mindenki szembe találja magát új autója összeszerelése, ill. (RTR esetén) dobozból kivétele után. Modellező körökben nagyon sok elmélet kering a helyes bejáratási módról, ill. egyáltalán a bejáratás szükségességéről. Ebben határozottan állást tudok foglalni a közel 20 éves modellező tapasztalatom alapján. Igenis, be kell járatni a szoros illesztésű, nagy teljesítményű motorjainkat.

A motor beállításról című cikkben részletesen le vannak írva a karburátor állító csavarok, így azokra nem térnék ki most. Viszont ismételten felhívnám a figyelmet a cikk végén leírt alapszabályokra. Ennyi bevezető után, akkor vágjunk bele!

Először is ne nyúlj a motor gyári beállításaihoz. Az esetek 99%-ában jól vannak azok beállítva a bejáratáshoz, ha esetleg nem, akkor úgyis észreveszed, hogy valami nem stimmel. Nem szükséges semmilyen speciális üzemanyag a bejáratáshoz. Csináld azzal az üzemanyaggal, amivel használni fogod az autót.

Indítás

Az R/C robbanómotorok bejáratása, vagyis első indítása előtt jót tesz a motornak, ha valamivel (pl. hajszárító, hőlégfúvó) felmelegíted a hengerfejet 90 fok környékére. Ezt, ha módod van rá, minden indítás előtt tedd meg (még bejáratás után is egy darabig), a motor nem lesz érte hálátlan.

Motor hőmérsékletének ellenőrzése

Első tank üzemanyag

Indítás után (az indításról már volt szó a fent említett másik cikkben) hagyd alapjáraton ketyegni.

 

bejáratás alatt lévő modellautó
motor bejáratása

Ellenőrizd, hogy jön füst és némi olaj a kipufogóból. Ha nem akkor dúsíts (nyiss) az alacsony fordulati tűn. Tartsd szem előtt, hogy a dúsítás hatására a motor majd lefulladás közeli állapotba kerül, esetleg lefullad. Ennek elkerülése érdekében tekerd picit beljebb az alapjárati tűt is, hogy megemeld az alapjáratot. Ha minden rendben, a kipufogó füstöl rendesen, és stabil az alapjárat, akkor hagyd így elpöfögni kb. 1 teljes tankot. Mérd közben a hőmérsékletet, optimális esetben 90 fok környékén lesz az első tank alatt. Amennyiben a környezeti hőmérséklet alacsony, ezért esetleg sokkal hidegebb lenne a hengerfej, bugyoláld be valamivel (rongy, alufólia) a hengerfejet hadd melegedjen. Ha elpöfögte a tankot hagyd lehűlni a motort.

Második tank üzemanyag

A bejáratás alatt minden tank után hagyd teljesen lehűlni a motort, úgy hogy a dugattyú az alsó holtponton álljon! A felső holtpont helyét könnyedén megtalálhatod. Tekerd a lendkereket az óramutató járásának ellenkezően (ha szemben van veled a lendkerék). Az a pont a felső holtpont, amikor “klutty” hangot hallatva “átfordul” a motor, vagy egyszerűen nem is tudod tovább tekerni. Na ehhez a felső holtponthoz képest fél fordulatnyira a lendkeréken van az alsó holtpont.
A bejáratás hátralévő részében 90-110 fok az ideális!

További lépések

Következő indítás előtt nyiss a fődúsítón egy teljes fordulatot. (A gyári állapothoz képest). Próbáld járatni az autót a pályán közepes sebességgel, a következő teljes tank alatt. Amennyiben teljes gázt húzol a motornak csúnya “négyütemű” hangot kell hallatnia, és fuldokolnia az üzemanyagtól. Ez jó, mert így biztos lehetsz benne, hogy bőven van kenése, és nem tudod túlpörgetni. Amennyiben mégis könnyedén felpörögne a gáz húzáskor, akkor nyiss a fődúsítón fél fordulatnyikat.

Miután hagytad ismét lehűlni zárj negyedet a fődúsítón. Az autónak most már egészen jól kell vennie a fordulatot gázhúzáskor. Amennyiben nem tesz így, zárj picikéket az alacsonyfordulati csavaron, de csak keveset, mert még mindig csúnya “négyütemű” hangot kell hallatnia. Járj így el vele még 1-2 tanknyi üzemanyagot, úgy hogy hagyod a tankolások között lehűlni.

A következő 1-2 tank alatt fokozatosan zárj a fődúsítón, úgy hogy a “négyütemű” hang fokozatosan eltűnjön. Ellenőrizd a hőmérsékletet folyamatosan, és hogy füst hagyja el a kipufogót.

Az utolsó 2 teljes tank üzemanyag elpöfögése közben jön a rendes motorbeállítás. Zárd fokozatosan a fődúsítót, hogy a motor teljes gázon már elérje a maximális fordulatának kb. 90%-át. Az alacsony fordulati csavaron is állítani kell majd, hogy a gyorsítás sima legyen. Húzz teljes gázt, aztán hagyd alapjáraton kb. 10 mp-ig, majd húzz megint nagy gázt. A motornak simán kellene felvennie a fordulatot. Amennyiben nem így tesz, hanem elkezd “fuldokolni” zárj az alacsony fordulati csavaron kis lépésekben, amíg így nem tesz. Előfordulhat, hogy “dadog” a motor, akkor nyiss a tűn, amíg nem “fuldoklik” és innen haladj a jó beállítás felé fokozatosan.

Körülbelül ennyi az R/C robbanómotorok bejáratásának tudománya. Végtelenül el lehet misztifikálni, és persze el is lehet rontani, de nem bonyolult dolog!

Türelem!

A bejáratás alatt folyamatosan ellenőrizd a hőmérsékletet, és ne légy türelmetlen. Lehet, hogy nem lenne szükséges ennyire finoman haladni a cél felé, de hidd el,ártani biztos nem ártasz a motorodnak, az hosszú élettartammal hálálja meg a jó bejáratást és beállítást is!

Amennyiben nem megy, esetleg nem mered egyedül csinálni, menj el egy modellezős találkozóra és nyugodtan kérd a rutinos rókák segítségét vagy kérj segítséget a Modell & Hobby üzleteiben.

 

Egy gondolat “R/C robbanómotorok bejáratása” bejegyzéshez

Hozzászólások lehetősége itt nem engedélyezett.