LRP ZZ.21C SQ

LRP ZZ.21C Ceramic Square Stroke Nitrós modellautó versenymotor

A mai bemutató egy az LRP nevével fémjelzett, OS Engine által gyártott, nagyon komoly teljesítményű, off-road motorról szól.

Miközben elkezdtem ezt a bemutatót megírni, rájöttem, hogy sokaknak lehet kérdés, mit is jelent az hogy valamilyen motorra mikor mondjuk, hogy hosszú löketű, vagy rövid löketű, meg úgy egyáltalán, mi az a furat, meg a löket…

Nem gondolom, hogy mérnöki szinten teljesen precíz leszek, de igyekeztem a legjobb helyről, Dr. Hanula Barna egyik előadásából idézni olyat, ami mindenki számára a lehető legegyszerűbben bemutatja ezt a kérdéskört.

Nézzünk meg pár alapfogalmat:

Hengerátmérő (furat):

a henger névleges belső átmérője.

Jele: D [mm]

Hengerkeresztmetszet (dugattyúfelület):

a henger belső átmérőjével meghatározott kör területe.

Jele: AD

Képlet:

[mm2]

Forgattyúsugár:

a forgattyúcsap középpontja és a forgattyús tengely forgáspontja közti távolság.

Jele: r [mm]

Löket:

a dugattyú két holtpontja (felső holtpont (FHP) és az alsó holtpont (AHP) ) közötti távolság.

Jele: s [mm]

Hajtórúdhossz:

a hajtórúd dugattyúcsap-furatának és forgattyúcsap-furatának középpontjai közötti távolság.

Jele: l [mm]

Lökettérfogat:

a hengerkeresztmetszet és a löket szorzata.

Jele: Vh

Képlet:  (cm3)

VH: teljes lökettérfogat

z: hengerszám (A képlet alapján mm3-ben kapjuk meg a mértékegységet, de a gyakorlatban a litert és a cm3-t használják.)

Löket/furat viszony: 

– a munkahenger legfontosabb jellemzője

– nagy hatással van a motor teljes felépítésére, pl.: égéstér kialakítása: csökkenő értékénél az égéstér ellaposodik „felület/térfogat arány”

– Képlet:

κ > 1: hosszú löketű motor

κ = 1: négyzetes motor

κ < 1: rövid löketű motor

Általánosságban a hosszú löketű motorok jobb nyomatékgörbével rendelkeznek, de kisebb fordulatszámra képesek, mint a rövid löketű motorok.

Nekünk valami olyan egészséges középút kell, ahol a teljesítmény, a fogyasztás és az élettartam is a lehető legjobb.

Nos, most, hogy el tudjuk képzelni, mi is az a furat, meg a löket, visszatérhetünk a bemutatónk témájára, az LRP ZZ.21C SQ motorra.

 

LRP ZZ.21C SQ
LRP ZZ.21C SQ

Az LRP motorja azt ígéri, hogy mindegyikben optimális partnerünk lesz, és ehhez nem csak a választott azonos furat/löket méret, hanem egyéb technikai megoldások is hozzátesznek.

Ez a nevéből adódóan, egy .21-es, vagyis 3.46 cm3-es, alkoholos, off-road körülményekre hangolt modellautó motor. Nem hobby, hanem kifejezetten versenymotor!

Azért néztük meg a fenti műszaki alapfogalmakat, mert általában hosszú, vagy néha rövid löketűnek nevezett modellmotorokkal találkozunk, ez pedig egy négyzetes motor, vagyis, itt a furat és a löket mérete azonos. Jelen esetben 16.40 mm mindkettő.

Ez egy 4 portos motor (ebből 1 kipufogó port), turbó hengerfejes, vagyis turbó gyertyát kell bele tenni (javasolt gyertya: LRP Turbo WT3)

A már korábbról ismert, csak éppen átdolgozott XTEC blokk és WorksTeam karburátorhoz most egy 6 és egy 6.5 mm-es ventúrit kapunk a dobozban. Ezekkel szabályozhatjuk a karburátor légbeömlő-torok átmérőjét, ami hatással lesz a teljesítményre és az üzemanyag-fogyasztásra is.

Maximális fordulata 40.500 fordulat / perc, és 2.99 LE maximális teljesítményre képes a motor a megfelelő üzemanyag, kipufogórendszer és helyes beállítás esetén.

Mindannyian ismerjük ezeket a modellmotorokat, mégis minden alkalommal megdöbbent ez a cm3/LE arány, a fordulatszám és az a tény, hogy ezek ellenére, milyen sokáig képesek ezek a motorok működni, ráadásul nagyon üzembiztosan.

Ehhez az LRP ZZ.21C SQ motorja a következő tulajdonságokkal rendelkezik:

Kialakításának köszönhetően precíz gázreakcióval rendelkezik alacsony fordulatszám tartományban is, miközben itt is javult az üzemanyag felhasználás. Ez az azonos furat/löket kialakításnak és az egyedülálló főtengely kialakításnak köszönhető. Az erős, 14.0 mm-es főtengelyt DLC bevonattal látták el. Ez az elnevezés a Diamon-Like Carbon szóbol ered, és természetesen a motorsportok királyai, az F1-es csapatok kezdték el használni a motorokban ezeket a bevonatokat.

Ez a DLC bevonat többek között nagy mechanikai keménységű, kémiai semlegességgel rendelkező, átlátszó, kiváló felületi simaságú és alacsony súrlódású felületi jellemzőkkel látja el a bevont anyagokat.

A főtengelyben van egy további szilikon betét is, illetve tökéletesen kiegyensúlyozottságának köszönhetően finoman jár a motor, amit a kerámia csapágyazás is alaposan megtámogat.

Főbb jellemzői tehát:

  • Innovatív, alacsony súlypontot eredményező hengerfej (közel 2 centivel alacsonyabb, mint a hasonló motorok hengerfejei) ami ugratásoknál és az autó mozgásánál is könnyebb kezelhetőséget jelent. Ennek szemléltetésére az utolsó képen egy normál, 3.5-es, off-road motor mellett látjuk a motort. Jóval kompaktabb, ugyanakkor széles, nagy hengerfeje van a blokknak.
  • Runtime Monster, vagyis üzemidő szörnyeteg, mivel masszívan megemelkedett az üzemidő az LRP korábbi, hosszú löketű motorjával szemben. (ez a motor volt a ZZ.21C)
  • Kerámia hátsó csapágy
  • LRP WorksTeam WT3 izzógyertyát mellékelnek a motorhoz
  • 6 és 6,5 mm-es karburátor betét (Venturi szűkítő) (opcionálisan 7mm-es is van)
  • könnyített dugó, hajtókar, emiatt magasabb fordulatszám
  • Hőelhatárolással rendelkező karburátor
  • Kifejezetten 1/8-as, off-road verseny körülményekhez (buggy, truggy, illetve egyes monsterek, ahová beépíthető)
  • 355 gramm súly
  • turbó gyertyás hengerfej kialakítás
  • Gumi porvédő kupakok a karburátorhoz és a kipufogónyíláshoz is a motor tárolásának idejére
  • 1 darab kipufogó tömítés is a készlet része

Árát tekintve abszolút versenymotorról beszélünk, abból is a TOP, így nem olcsó motor, de cserébe hozza a tőle elvárhatót. Amikor egy mezőnyben olyan kiegyenlített versenyzés folyik az első helyekért, mint akár a magyar Off-Road versenyeken, mindenképpen jó szolgálatot tesz egy olyan versenymotor, ami a teljesítményében is legelöl lesz, de üzemanyagfogyasztásban meg a legkedvezőbb tulajdonságokkal bír. Mindannyian tudjuk, hogy ez nem mellékes, és az LRP ZZ.21C SQ esetében pedig nem is megy a tartósság, üzembiztosság kárára!