LRP ZZ.21C Ceramic Square Stroke Nitrós modellautó versenymotor
A mai bemutató egy az LRP nevével fémjelzett, OS Engine által gyártott, nagyon komoly teljesítményű, off-road motorról szól.
Miközben elkezdtem ezt a bemutatót megírni, rájöttem, hogy sokaknak lehet kérdés, mit is jelent az hogy valamilyen motorra mikor mondjuk, hogy hosszú löketű, vagy rövid löketű, meg úgy egyáltalán, mi az a furat, meg a löket…
Nem gondolom, hogy mérnöki szinten teljesen precíz leszek, de igyekeztem a legjobb helyről, Dr. Hanula Barna egyik előadásából idézni olyat, ami mindenki számára a lehető legegyszerűbben bemutatja ezt a kérdéskört.
Nézzünk meg pár alapfogalmat:
Hengerátmérő (furat):
a henger névleges belső átmérője.
Jele: D [mm]
Hengerkeresztmetszet (dugattyúfelület):
a henger belső átmérőjével meghatározott kör területe.
Jele: AD
Képlet:
[mm2]
Forgattyúsugár:
a forgattyúcsap középpontja és a forgattyús tengely forgáspontja közti távolság.
Jele: r [mm]
Löket:
a dugattyú két holtpontja (felső holtpont (FHP) és az alsó holtpont (AHP) ) közötti távolság.
Jele: s [mm]
Hajtórúdhossz:
a hajtórúd dugattyúcsap-furatának és forgattyúcsap-furatának középpontjai közötti távolság.
Jele: l [mm]
Lökettérfogat:
a hengerkeresztmetszet és a löket szorzata.
Jele: Vh
Képlet: (cm3)
VH: teljes lökettérfogat
z: hengerszám (A képlet alapján mm3-ben kapjuk meg a mértékegységet, de a gyakorlatban a litert és a cm3-t használják.)
Löket/furat viszony:
– a munkahenger legfontosabb jellemzője
– nagy hatással van a motor teljes felépítésére, pl.: égéstér kialakítása: csökkenő értékénél az égéstér ellaposodik „felület/térfogat arány”
– Képlet:
κ > 1: hosszú löketű motor
κ = 1: négyzetes motor
κ < 1: rövid löketű motor
Általánosságban a hosszú löketű motorok jobb nyomatékgörbével rendelkeznek, de kisebb fordulatszámra képesek, mint a rövid löketű motorok.
Nekünk valami olyan egészséges középút kell, ahol a teljesítmény, a fogyasztás és az élettartam is a lehető legjobb.
Nos, most, hogy el tudjuk képzelni, mi is az a furat, meg a löket, visszatérhetünk a bemutatónk témájára, az LRP ZZ.21C SQ motorra.
Az LRP motorja azt ígéri, hogy mindegyikben optimális partnerünk lesz, és ehhez nem csak a választott azonos furat/löket méret, hanem egyéb technikai megoldások is hozzátesznek.
Ez a nevéből adódóan, egy .21-es, vagyis 3.46 cm3-es, alkoholos, off-road körülményekre hangolt modellautó motor. Nem hobby, hanem kifejezetten versenymotor!
Azért néztük meg a fenti műszaki alapfogalmakat, mert általában hosszú, vagy néha rövid löketűnek nevezett modellmotorokkal találkozunk, ez pedig egy négyzetes motor, vagyis, itt a furat és a löket mérete azonos. Jelen esetben 16.40 mm mindkettő.
Ez egy 4 portos motor (ebből 1 kipufogó port), turbó hengerfejes, vagyis turbó gyertyát kell bele tenni (javasolt gyertya: LRP Turbo WT3)
A már korábbról ismert, csak éppen átdolgozott XTEC blokk és WorksTeam karburátorhoz most egy 6 és egy 6.5 mm-es ventúrit kapunk a dobozban. Ezekkel szabályozhatjuk a karburátor légbeömlő-torok átmérőjét, ami hatással lesz a teljesítményre és az üzemanyag-fogyasztásra is.
Maximális fordulata 40.500 fordulat / perc, és 2.99 LE maximális teljesítményre képes a motor a megfelelő üzemanyag, kipufogórendszer és helyes beállítás esetén.
Mindannyian ismerjük ezeket a modellmotorokat, mégis minden alkalommal megdöbbent ez a cm3/LE arány, a fordulatszám és az a tény, hogy ezek ellenére, milyen sokáig képesek ezek a motorok működni, ráadásul nagyon üzembiztosan.
Ehhez az LRP ZZ.21C SQ motorja a következő tulajdonságokkal rendelkezik:
Kialakításának köszönhetően precíz gázreakcióval rendelkezik alacsony fordulatszám tartományban is, miközben itt is javult az üzemanyag felhasználás. Ez az azonos furat/löket kialakításnak és az egyedülálló főtengely kialakításnak köszönhető. Az erős, 14.0 mm-es főtengelyt DLC bevonattal látták el. Ez az elnevezés a Diamon-Like Carbon szóbol ered, és természetesen a motorsportok királyai, az F1-es csapatok kezdték el használni a motorokban ezeket a bevonatokat.
Ez a DLC bevonat többek között nagy mechanikai keménységű, kémiai semlegességgel rendelkező, átlátszó, kiváló felületi simaságú és alacsony súrlódású felületi jellemzőkkel látja el a bevont anyagokat.
A főtengelyben van egy további szilikon betét is, illetve tökéletesen kiegyensúlyozottságának köszönhetően finoman jár a motor, amit a kerámia csapágyazás is alaposan megtámogat.
Főbb jellemzői tehát:
- Innovatív, alacsony súlypontot eredményező hengerfej (közel 2 centivel alacsonyabb, mint a hasonló motorok hengerfejei) ami ugratásoknál és az autó mozgásánál is könnyebb kezelhetőséget jelent. Ennek szemléltetésére az utolsó képen egy normál, 3.5-es, off-road motor mellett látjuk a motort. Jóval kompaktabb, ugyanakkor széles, nagy hengerfeje van a blokknak.
- Runtime Monster, vagyis üzemidő szörnyeteg, mivel masszívan megemelkedett az üzemidő az LRP korábbi, hosszú löketű motorjával szemben. (ez a motor volt a ZZ.21C)
- Kerámia hátsó csapágy
- LRP WorksTeam WT3 izzógyertyát mellékelnek a motorhoz
- 6 és 6,5 mm-es karburátor betét (Venturi szűkítő) (opcionálisan 7mm-es is van)
- könnyített dugó, hajtókar, emiatt magasabb fordulatszám
- Hőelhatárolással rendelkező karburátor
- Kifejezetten 1/8-as, off-road verseny körülményekhez (buggy, truggy, illetve egyes monsterek, ahová beépíthető)
- 355 gramm súly
- turbó gyertyás hengerfej kialakítás
- Gumi porvédő kupakok a karburátorhoz és a kipufogónyíláshoz is a motor tárolásának idejére
- 1 darab kipufogó tömítés is a készlet része
Árát tekintve abszolút versenymotorról beszélünk, abból is a TOP, így nem olcsó motor, de cserébe hozza a tőle elvárhatót. Amikor egy mezőnyben olyan kiegyenlített versenyzés folyik az első helyekért, mint akár a magyar Off-Road versenyeken, mindenképpen jó szolgálatot tesz egy olyan versenymotor, ami a teljesítményében is legelöl lesz, de üzemanyagfogyasztásban meg a legkedvezőbb tulajdonságokkal bír. Mindannyian tudjuk, hogy ez nem mellékes, és az LRP ZZ.21C SQ esetében pedig nem is megy a tartósság, üzembiztosság kárára!